Den nye Audi TT Roadster og TTS Roadster
Rendyrket og sportslig i smukt design: Audi præsenterer den nye TT Roadster og TTS Roadster
Den nye Audi TT og dermed også TT Roadster sætter nye standarder inden for design, drivlinje og undervogn. Et særligt højdepunkt i tredje generation af Audi TT er Audi virtual cockpit. Det digitale kombiinstrument flytter for første gang alle informationer hen i førerens synsfelt – et koncept, der vækker opsigt: Audi TT er allerede blevet tildelt Car Connectivity-prisen for sit nye visnings- og betjeningssystem, og ved Automotive Interiors Expo Awards blev den kåret som årets interiør-innovation.
Åben kørsel med masser af sjov – designet
Den nye TT Roadster kombinerer den dynamiske kørefornemmelse fra en sportsvogn med køreoplevelsen fra en åben 2-personers-bil. Grundlaget herfor udgøres af forstærkninger i karrosseriets bund, som både forbedrer torsionstivheden og vibrationskomforten markant.
I forlygterne sidder der to lodrette lyselementer, som leverer dagskørelyset. Som ekstraudstyr tilbyder Audi forlygter med LED-teknik eller kort efter lanceringen med den nye Matrix-LED-teknologi – her leveres fjernlyset af små, separat regulerbare lysdioder. Blinklyset med dynamisk visning – endnu en af mærkets innovationer – løber på biler med Matrix-LED-forlygter i den retning, føreren viser af.
Den lave og stramme kaleche på den nye TT Roadster og TTS Roadster adskiller sig også rent optisk klart fra karrosseriet og er defineret af den korte siderudegrafik, der kendetegner TT Roadster. Fra siden minder mange detaljer om første generation af designklassikeren.
På bagenden understreger vandrette linjer bredden på den åbne sportsvogn. Elementerne i de standardmonterede LED-baglygter, som har samme motiv som forlygterne, lyser permanent. Fra en hastighed på 120 km/t sørger en spoiler, der kører elektrisk ud fra bagklappen, for ekstra downforce på bagakslen.
Let og støjsvag – kalechen
Lige som alle cabrioletmodeller fra Audi har den nye TT Roadster og TTS Roadster også en elektrisk betjent stofkaleche. Med komponenter af magnesium, aluminium, stål og kunststof vejer softtoppen kun 39 kg – 3 kg mindre end på forgængermodellen.
Når den åbnes, foldes kalechen i Z-form til en flad pakke. I den aluminiumsfordybning, hvor den ligger, begrænser den ikke bagagerummet, der rummer 280 l. Det elektriske drev med de to elmotorer klarer åbningen og lukningen på 10 sek., også mens bilen kører op til ca. 50 km/t.
Akustikkalechen er standardudstyr på Audi TT Roadster og Audi TTS Roadster og imponerer med en fremragende termisk isolering samt et lavt støjniveau især i fartvindens frekvensområde. Afhængigt af frekvensen har det været muligt at sænke lydniveauet i kabinen med op til 6 dB i forhold til forgængermodellen.
Intelligent blandingskonstruktion – karrosseriet
Med 2.0 TFSI-motoren og manuel gearkasse har TT Roadster en egenvægt (uden fører) på kun 1.320 kg. Desuden er det lykkedes for Audi ingeniørerne at forbedre kollisionssikkerheden endnu mere ved hjælp af den intelligente blandingskonstruktion i TT Roadster.
Sammenlignet med Coupé-modellen er karrosseriet til Roadster blevet tilpasset på vigtige områder. A-stolperne af aluminium har en ekstra stolpe af stål indvendigt, og heri er der et massivt stålrør. En indvendig forstærkning af stål giver aluminiumspanelerne stor styrke. V-formede stålstivere gør zonerne under motor- og bagagerummet stivere og fastgør hjælperammerne.
Komfortabelt udstyr
Infotainmentprogrammet er konstrueret som modulsystem, og topversionen er MMI Navigation plus med MMI touch. Her anvendes allerede anden generation af den modulopbyggede infotainmentplatform med Tegra 30-grafikprocessoren fra Audis samarbejdspartner Nvidia. Audi TT har naturligvis den hurtige overførselsstandard LTE (Long Term Evolution) med ombord. Det supplerende modul Audi connect byder desuden på de velkendte, skræddersyede onlinetjenester – fra Google Earth og Google Street View til adgang til Twitter og Facebook.
Audi TT Roadster lander hos de danske Audi forhandlere til marts/april 2015, mens TTS Roadster følger i maj. Priserne er endnu ikke fastlagte.