Bentley redefinerer performance fokuseret luksus
Continental GT3-R den hurtigst accelererende Bentley nogensinde
Bentley kan nu præsentere det mest dynamiske medlem af Continental-serien med den nye Continental GT3-R. Inspirationen er hentet fra den succesfulde racerbil Continental GT3, der tog sin første sejr allerede i anden afdeling af Blancpain Edurance-serien på Silverstone — hvilket også var første gang i 84 år, en Bentley havde konkurreret på britisk jord.
Continental GT3-R redefinerer performance-orienteret luksus og eksklusivitet, da den blot vil blive fremstillet i en begrænset serie på 300 eksemplarer, alle håndbygget hos Bentleys motorsportsafdeling på fabrikken i Crewe.
Bentleys ingeniører har udviklet en ny version af den race-testede 4,0-liter twin-turbo V8 specielt til GT3-R. 580 hk, 700 Nm, en vægtreduktion på 100 kg og en kortere gearing gør det muligt at accelerere fra 0-100 km/t på blot 3,8 sekunder. Det gør Continental GT3-R til den hurtigst accelererende Bentley nogensinde.
Til GT3-R har Bentley udviklet en ny version af sit effektive permanente firehjulstræk, der nu for første gang er kombineret med Torque Vectoring. Sammen med en modificeret stabilitetskontrol (ESC) og en undervogn kalibreret til at klare de hurtige kurver på en racerbane, er GT3-R også den mest dynamiske og den mest involverende Bentley nogensinde.
Oplevelsen af at køre Continental GT3-R er bjergtagende, og løfter de dynamiske egenskaber af denne enestående Grand Tourer til helt nye højder. Inspirationen var at skabe noget helt specielt til landevejen, på basis af vor succesfulde racerbil Continental GT3. Den nye GT3-R fejrer Bentleys passion for at bygge enestående drivers cars. Men for at være en sand Bentley, så skulle den også være en luksuriøs Grand Tourer, og GT3-R tager Bentleys legendariske kombination af luksus og performance til nye højder,” udtaler Wolfgang Dürheimer, Chief Executive for Bentley Motors.
Et nyt powertrain udviklet til maksimal acceleration
Bentleys powertrain-afdeling udviklede en hel ny kombination af motor, transmission og udstødningssystem. Resultatet er ikke kun emotionelt og magtfuldt, men også uhyre effektivt. Bentleys populære 4,0-liters twin-turbo V8, som også benyttes i racerbilen GT3, er nu udstyret med nye high-boost turboladere. Sammen med et nyt managementsystem til motoren er effekten nu 580 hk ved 6.000 o/min og 700 Nm ved blot 1.700 o/min.
Kræfterne distribueres via en 8-trins automatgearkasse fra ZF, der nu har en kortere gearing, for at optimere accelerationen. For første gang kombineres det permanente firehjulstræk med torque vectoring. Samtidig er Drive- og Sport-indstillingerne nu længere fra hinanden, og Sport egner sig nu bedst til den virkelig lidenskabelige chauffør. Den maksimale kontrol er opnået ved fuldstændigt at rekalibrere funktionaliteten i de skiftepaler der er placeret bag rattet.
En ny udstødning i titanium sparer ikke kun 7 kg, men tillod Bentleys akustiske ingeniører at skabe er lydspor, der passer til den kompromisløse karakter.
En undervogn til den ultimative køreoplevelse
For at levere den ultimative dynamiske køreoplevelse er undervognen fokuseret på performance, men uden at miste de egenskaber som gør det muligt at anvende GT3-R til hverdag. Luftaffjedringen er en videreudvikling af den, der findes i Continental V8 S, der allerede er anderkendt som den mest velkørende Bentley nogensinde. Men lettere smedede 21-tommer fælge og særligt udviklede high-grip dæk fra Pirelli får det maksimale ud af kræfterne og det permanente firehjulstræk med torque vectoring.
Sammen med det sports-fokuserede stabilitetssystem, når afgørende faktorer som indstyring og greb i kurverne en helt nyt niveau i GT3-R, mens både motor og undervogn reagerer øjeblikkeligt på input fra speederen.
Bremserne er Bentleys prisbelønnede Carbon Silicon Carbide (CSiC) bremsesystem. De forreste bremseskiver måler 420 mm og er udrustet med 8-stemplede bremsekalibre i en særlig grøn nuance, mens man finder 356 mm store bremseskiver bagpå. CSiC-bremserne er i stand til at absorbere op til 10 megajoules under en nedbremsning — eller energi nok til at drive et typisk enfamiliehus i seks timer — og er et ingeniørmæssigt mesterværk i sig selv.
”Vores målsætning var at gå længere med undervogn, motor og gearkasse end nogensinde før med GT3-R. Resultatet er en Continental GT der er mere dynamisk end nogensinde før, med et torque vectoring system som neutraliserer understyring og en undervogn, der er både kompromisløs og tilgivende. Vi har placeret køreprogrammerne Drive og Sport længere fra hinanden, for at give føreren valget mellem en sofistikeret Grand Tourer og en skarp superbil. På samme måde eliminerer de nye turboladere enhver tendens til turbotøven. En Bentley er altid en drivers car, men rent dynamisk er den nye GT3-R den fineste vi nogensinde har skabt,” udtaler Rolf Frech, bestyrelsesmedlem for produktudvikling.
Luksus og ekstreme præstationer
Enhver Bentley er en kombination af luksus og præstationer, og GT3-R er ingen undtagelse. Med et unikt 2-personers interiør skabt i kulfiber, alcantara og det fineste læderindtræk, signalerer GT3-R både på fornemmeste vis sine dynamiske egenskaber.
Den 2-personers konfiguration inkluderer et par specielt designede sportssæder med mere sidestøtte, beklædt med sort læder i nuancen Beluga og diamond-quiltet Alcantara®. Samme materiale er benyttet på rattet og gearvælgeren, samt midterkonsol og instrumentbord. Dørsiderne er formet i kulfiber med en midtersektion af diamond-quiltet Alcantara®. I stedet for bagsædet har GT3-R et praktisk område skabt i kulfiber, læder og Alcantara® som understreger den lave vægt, og den kompromisløse natur.
Som en kontrast til det sorte Beluga-læder og de motorsports-inspirerede indre, valgte Bentleys designere at benytte syninger i Acid Green, hvilket har en dynamisk effekt.
Dramatisk eksteriør
Udvendigt har Bentleys designere også skabt den mest dramatiske Continental nogensinde. En ny splitter i fronten leverer et bestemt udtryk, og er i perfekt balance med den nye bagspoiler — begge naturligvis i kulfiber. Der findes to indsugninger i fronthjelmen som optimerer kølingen, og som på vores racerbiler er alle detaljer skabt efter filosofien om, at form følger funktion.
Det blanke kulfiber står i perfekt kontrast til karrosseriet i Glacier White, som alle 300 eksemplarer af GT3-R vil blive lakeret i. Inspirationen fra racerbilen er igen tydelig i de diskrete striber som følger de to power-lines langs karrosseriet. Yderligere inspiration fra racerbilen ses i detaljer som vinduesrammer, kølergitter og de 21-tommers fælge er alle i blank sort.
Den nye Continental GT3-R vil være at finde hos Bentleys autoriserede forhandlere fra slutningen af 2014.