FinansBureauet

Virksomhederne i smykkebranchen er i hård konkurrence

De danske smykkevirksomheder kæmper om forbrugernes gunst, og konkurrencen er benhård for at ligge i toppen af 1. division. For nogle virksomhederne går det forrygende, ligesom der i stigende grad er flere og flere der må give op og trække stikket.

I dagens Danmark er det hårde tider, hvis man vil gøre sig bemærket og have succes med at sælge smykker til forbrugerne. En analyse foretaget af Deloitte viser at antallet af smykkevirksomheder, som hænger med røven i vandskårpen er stærkt stigende. Sidste år var det omkring 11 % af smykkevirksomhederne, som lå i farezonen, hvorimod dette tal er steget til 22 % i 2016. Generelt set klarer de danske smykkevirksomheder sig ret godt, men undersøgelsen fra Deloitte viser til trods for dette, at flere af virksomhederne i stigende grad nærmer sig farezonen for konkurs. En stærkt bekymrende tendens som i den grad bevidner omkring, at man er i en hård branche, hvis man sælger og designer smykker. Dette gør sig gældende både for fysiske butikker, ligeså vel de firmaer der udelukkende sælger smykker online.

Juletiden er ved at være et afsluttet kapitel, dog er denne tid en meget afgørende tid for alle smykkevirksomheder, som i den grad er afhængige af et godt julesalg for at nå det ønskede budget. For firmaer der sælger smykker, er det ikke ulamindeligt, at der forventes et julesalg som svarer til 20 % af hele årets omsætning. Det kan derfor have store konsekvenser for den virksomhed, hvor forbrugerne måske ikke vælger at shoppe julegaver hos. Derimod er gevinsterne tårnhøje for de smykkevirksomheder, som formår at ramme det helt rigtige – for disse virksomheder er juletiden en fantastisk tid, og de kan derfor se frem til et godt resultat, når året er omme.

Designer smykker i samme stil

Grunden til at der i dag er så stor konkurrence, kan ifølge analysen fra Deloitte ligge i, at der efterhånden er kommet mange nye smykkedesignere på banen – firmaer som i realiteten tilbyder smykker i samme stil. I bund og grund vil alle forbrugere have smykker i samme stil, og derfor tilpasser smykkevirksomhederne sig lynhurtigt, for at leve op til forbrugernes ønsker og behov. Alle smykkefirmaet tilbyder samme slags smykker og samme design – super fedt for de firmaer der ligger forest i kampen om forbrugerne, men ærgerligt for bagtroppen i smykkebranchen. Disse tendenser gør sig gældende indenfor alle slags smykker, uanset om det drejer sig halskæder, ure eller armbånd.

Flere konkurrenter kommer ind fra højrefløjen

Ikke nok med at konkurrencen i smykkebranchen er benhård, hvor der i den grad bliver kæmpet om hver og en forbruger, så giver det kun ekstra konkurrence at tøjfirmaer i stigende grad også begynder at sælge smykker, såsom halskæder, ure og armbånd, som accessoires til deres tøjkollektioner. Firmaer som Hennes & Mauritz og Bestseller har i den grad taget salg af smykker til sig, som i dag fast indgår i deres sortimenter.

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce