Verdenspremiere på Veneno Roadster
Veneno Roadster har holdt verdenspremiere ombord på hangarskib i Abu Dhabi
Den nye Lamborghini Veneno Roadster fik sin officielle debut på det italienske hangarskib, Nave Cavour, i Abu Dhabi den 1. december 2013. Arrangementet var en del af en eksklusiv italiensk aften om bord på det 240 meter lange hangarskib, som dannede den perfekte baggrund for Lamborghinis nyeste superbil. Veneno Roadster koster 3,3 millioner euro — eller 24,6 millioner kroner, hvilket skal tillægges skatter og afgifter.
”Den nye Lamborghini Veneno Roadster er en af verdens mest eksklusive biler, og med nogle af de mest utrolige præstationer,” sagde Lamborghinis præsident og CEO, Stephan Winkelmann. ”Vi er meget beærede over, at det lige var Lamborghini, som blev valgt til at repræsentere det ypperste fra den italienske bilindustri ved denne særlige begivenhed. Det er passende at vise Veneno Roadster for første gang netop i Abu Dhabi, hvor Lamborghini har en utrolig stor fanskare i markedet for superbiler, og faktisk er netop Mellemøsten et af vores vigtigste markeder overhovedet.”
Lamborghini Veneno Roadster ser ud som noget, der hører hjemme på racerbanen og med aerodynamikken fra en racerbil, men den er godkendt og designet til kørsel på offentlig vej. Takket være en maksimal ydelse på 750 hk, accelererer Veneno Roadster fra 0-100 km/t på blot 2,9 sekunder og til en topfart på 355 km/t. Netop det eksemplar, som Lamborghini viste i Abu Dhabi, var lakeret i en helt særlig farve kaldet ’Rosso Veneno’, men kunderne kan naturligvis specificere deres Veneno i alle detaljer, helt efter ønske.
Veneno Roadster er på alle måder en superbil, som redefinerer ekstremerne. Roadster betyder virkelig ’roadster’, for der er intet tag, kun en styrbøjle integreret i karrosseriet af kulfiber, for at give den maksimale sikkerhed. Hele designet er fokuseret om at skabe optimal aerodynamik, hvilket omsættes i svinghastigheder, som det ellers kun ville være muligt at opleve i en racerbil.
Som på en racerbil er karrosseriet skabt som en monocoque i kulfiber, hvilket er et materiale Lamborghini har stor erfaring med og flere patenter på. Som altid med en af Lamborghinis topmodeller, er motoren en V12, i dette tilfælde på 6,5 liter slagvolumen, kombineret med den unikke ISR-transmission og permanent firehjulstræk. De ni eksemplarer vil blive fremstillet i løbet af 2014 og følger efter de kun tre eksemplarer, som blev fremstillet af coupéversionen i starten af 2013.
”Den nye Lamborghini Veneno Roadster er en af verdens mest eksklusive biler, og med nogle af de mest utrolige præstationer,” sagde Lamborghinis præsident og CEO, Stephan Winkelmann. ”Vi er meget beærede over, at det lige var Lamborghini, som blev valgt til at repræsentere det ypperste fra den italienske bilindustri ved denne særlige begivenhed. Det er passende at vise Veneno Roadster for første gang netop i Abu Dhabi, hvor Lamborghini har en utrolig stor fanskare i markedet for superbiler, og faktisk er netop Mellemøsten et af vores vigtigste markeder overhovedet.”
Lamborghini Veneno Roadster ser ud som noget, der hører hjemme på racerbanen og med aerodynamikken fra en racerbil, men den er godkendt og designet til kørsel på offentlig vej. Takket være en maksimal ydelse på 750 hk, accelererer Veneno Roadster fra 0-100 km/t på blot 2,9 sekunder og til en topfart på 355 km/t. Netop det eksemplar, som Lamborghini viste i Abu Dhabi, var lakeret i en helt særlig farve kaldet ’Rosso Veneno’, men kunderne kan naturligvis specificere deres Veneno i alle detaljer, helt efter ønske.
Veneno Roadster er på alle måder en superbil, som redefinerer ekstremerne. Roadster betyder virkelig ’roadster’, for der er intet tag, kun en styrbøjle integreret i karrosseriet af kulfiber, for at give den maksimale sikkerhed. Hele designet er fokuseret om at skabe optimal aerodynamik, hvilket omsættes i svinghastigheder, som det ellers kun ville være muligt at opleve i en racerbil.
Som på en racerbil er karrosseriet skabt som en monocoque i kulfiber, hvilket er et materiale Lamborghini har stor erfaring med og flere patenter på. Som altid med en af Lamborghinis topmodeller, er motoren en V12, i dette tilfælde på 6,5 liter slagvolumen, kombineret med den unikke ISR-transmission og permanent firehjulstræk. De ni eksemplarer vil blive fremstillet i løbet af 2014 og følger efter de kun tre eksemplarer, som blev fremstillet af coupéversionen i starten af 2013.