FinansBureauet

Verdenspremiere på den nye Alfa Romeo Giulia

Giulia, Alfa Romeos nye topklasse-model, er netop blevet præsenteret for den internationale presse i den legendariske Quadrifoglio topversion. Bilen blev præsenteret på det nye Alfa Romeo-museum i Arese nær Milano

Verdenspremiere på den nye Alfa Romeo Giulia

Det var en helt særlig begivenhed og en stor fejring af Alfa Romeos mere end et hundrede år lange historie. Alfa Romeo mærket kunne den 24. juni fejre 105 års produktion af biler – en præstation som kun få andre eksklusive bilmærker deler, en præstation som er endnu mere imponerende når man tager mærkets mange epokegørende biler og løbssejre med i betragtning.

A.L.F.A. blev etableret den 24. juni 1910. På samme dato i 2015 vendtes endnu et blad i historien for Alfa Romeo, mærket som altid overrasker – og denne gang med afsløringen af en helt ny bil. Et manifest, der forener fortid, nutid og fremtid og er et enestående eksempel på biludvikling af højeste klasse.

Man kunne ikke tænke sig et bedre sted for afsløringen end på det nye Alfa Romeo-museum i Arese. Alfa Romeos ”hjemsted” som åbner for offentligheden den 30. juni.  De renoverede faciliteter huser Alfa Romeos mest berømte og innovative designs – biler, som alle har skrevet historie, og som til stadighed er kilde til inspiration for Alfa Romeos designere og ingeniører.

Dette inkluderer et elitehold af ingeniører og designere, som har været kendt indenfor FCA koncernen som såkaldte ’Skunks’: Et ekstraordinært team, som gives de mest følsomme og teknologisk innovative arbejdsopgaver. Alle er de fælles om en kærlighed for Alfa Romeo og dets unikke koncept af biler. Biler  som er ’mekaniske kreationer’ og meget mere end blot et praktisk transportmiddel. Teamet arbejdede med ét mål: At skabe fremtidens Alfa Romeo i den største respekt for mærkets stolte fortid.

Det nye Alfa Romeo-logo

Alfa Romeo Giulia indfanger på perfekt vis mærkets nye identitet og er samtidig loyal overfor dets århundrede lange tradition, der understreger, at kun med en storslået fortid kan fremtidens udfordringer imødekommes. Respekten for mærkets stolte historie kommer også til udtryk i det nye logo, designet af Robilant Associati, som Giulia vil kunne vise frem for første gang: Et emblem, som er blevet fornyet og moderniseret, mens den karakteristiske form og de stilistiske elementer, der har gjort mærket til et beundret symbol verden over, er bevaret.

’La meccanica delle emozioni’

Fem af de elementer, der har gjort Alfa Romeo til et af verdens mest eftertragtede bilmærker, er det karakteristiske italienske design, verdensklasses innovative motorer, en perfekt 50/50 vægtfordeling, unikke tekniske løsninger og det bedste vægt til ydelsesforhold. Dette er kerneingredienserne i en Alfa Romeo. 

Når man sætter sig ind i den nye Alfa Romeo træder man ind i en ny dimension, der er centreret omkring føreren. Det er superdirekte styretøj, lynhurtig acceleration, præcist gearskift og effektive bremser.

Alfa Romeo Giulia har enten bag- eller firehjulstræk, og det er mere end bare en hyldest til de mest autentiske rødder i legenden om Alfa Romeo: Det er en teknisk løsning, som tilbyder høj ydeevne og enestående køreglæde. Hos Alfa Romeo bliver alt dette indkapslet i ordene ’la meccanica delle emozioni’, som kan oversættes til ’følelsernes mekanik’.

Karakteristisk italiensk design

Når en Alfa Romeo designes sker det med strenge krav om respekt for Alfa Romeos historie, fart og ikke mindst, skønhed. Den nye Giulia er ingen undtagelse, og den indfanger italiensk designs tre kendetegn: Sans for proportioner, enkelhed og fokus på det æstetiske.

Særligt er proportionerne formet ud fra hele bilens tekniske platform: For Alfa Romeo var en 50/50 vægtfordeling og baghjulstrækket helt essentielt. For at balancere vægten perfekt, er motoren placeret imellem de to akser. Derfor har Giulia et meget kort udhæng, en lang motorhjelm, lange forskærme og en ”tilbagetrukket” passagerkabine. Alt dette giver en stor akselafstand – den længste i sin klasse – men i en yderst kompakt udformning, der giver et dynamisk ellipse-formet udtryk.

Denne tilgang gennemsyrer hele Alfa Romeos historie, som udtrykkes gennem rene linjer. Af denne grund emmer Alfa Romeo af en stærk identitet, som opridses i få, enkle strøg: Den lange linje langs siderne, der markerer dørene og omfatter dørhåndtag og den legendariske Alfa Romeo-næse. 

Endelig er italiensk stil karakteriseret ved en overfladefinish i høj kvalitet, som giver sig til udtryk i elegante, harmoniske refleksioner. Slutresultatet er den nye Giulia, som er formet nærmest som et stort kattedyr i fuldt spring. Det samme udtryk finder man også indvendigt. Designet er rent og essentielt, og alt er designet ud fra en præmis om, at føreren er i centrum – for eksempel er kontrolknapperne placeret direkte på det lille rat for at gøre det let at tilpasse sig alle kørselsforhold. Et let bølgende instrumentbræt og behændigt placerede instrumenter med detaljer og materialer i topklasse. Kulfiber, træ og tekstiler i den nye Giulia er valgt, fordi de er behagelige at se på og røre ved, og designet er skabt med henblik på at gøre det menneskelige ”touch” mærkbart og synligt.

Innovative motorer i topklasse

Innovative motorer i topklasse er et andet karakterisende element i en ægte Alfa Romeo. Derfor er der udviklet en helt særlig motor – med højeste fokus på teknologi og ydeevne – til topversionen Giulia Quadrifoglio. Den seks-cylindrede turbomotor, som er konstrueret af ingeniører med Ferrari-erfaring, leverer intet mindre end 510 hk og giver helt utrolige præstationer: Bilen kan accelerere fra 0 til 100 km/t på 3,9 sekunder. Til trods for sine imponerende kræfter, har den nye motor en meget gunstig benzinøkonomi takket været et avanceret elektronisk cylinder-deaktiveringssystem. Motoren er konstrueret i ren aluminium for at reducere vægten på forakslen, og ikke mindst for at skabe den klassiske Alfa Romeo-lyd.

Den perfekte vægtfordeling

En helt speciel detalje ved den nye Giulia er det enorme fokus på styring af vægt og materialer, som giver en perfekt 50/50-fordeling mellem for- og bagaksel. Dette er fuldstændigt afgørende for at sikre den velkendte Alfa Romeo-køreglæde og opnås ved, også igennem designet, at placere de tungere dele så centralt som overhovedet muligt.

Affjedringen er lige så afgørende for optimale køreegenskaber som vægtfordelingen. Derfor har man valgt at bruge en multilink-løsning til bagakslen, som sikrer køreglæde, komfort og præstationer i topklasse. Forrest har man udviklet en ny type affjedring for at optimere affjedringen og garantere hurtig og præcis styring. Denne eksklusive Alfa Romeo-feature holder konstant styr på fjederbenets vinkel og kan tackle kraftig acceleration i alle retninger. Alfa Romeo Giulia giver et af de mest intuitive, naturlige og direkte styretøj, der findes på markedet.

Nytænkende, eksklusive tekniske løsninger

Som et led i den unikke designstil er det blevet besluttet, at elektronik kun bør bruges til at gøre køreoplevelsen bedre. Det viser de nytænkende og eksklusive løsninger, som hører med i den nye Giulia, såsom ”Torque Vectoring” med en dobbelt kobling, som tillader forskelligt drejningsmomentet til hvert hjul. På den måde bliver kraftoverførslen til vejen også forbedret ved lavt vejgreb. Som resultat heraf er det både sikkert og sjovt at køre i den nye Alfa Romeo Giulia, og man er fri for et indgribende stabilitetskontrolsystem.  Desuden bliver der med den nye Giulia introduceret et nyt, innovativt, elektronisk bremsesystem, der kombinerer stabilitetskontrol med traditionel servobremse for øjeblikkelig bremserespons.

Sammen med en meget lav luftmodstand har Giulia Quadrifoglio ”Active Aero Splitter” – et frontspoilersystem, som aktivt styrer downforce for at sikre bedst muligt vejgreb selv ved meget høje hastigheder. Disse innovative systemer er alle underlagt ”Chassis Domain Control” – en avanceret computer som overvåger alle systemerne og hvis fornemste opgave er at optimere ydeevne og køreglæde.

Den nye Alfa Romeo Giulia indeholder også et fornyet Alfa-DNA system, som tilpasser bilens dynamiske egenskaber alt efter førerens valg: Dynamic, Natural eller Advanced Efficient – en ny funktion med fokus på lavt brændstofforbrug. Derudover er der selvfølgelig en Race funktion på versionerne med de højeste ydelser.

Kabinen i den nye Giulia tilbyder det bedste der findes når det kommer til kvalitet, sikkerhed, udstyr og komfort, alt sammen skabt over det klassiske mantra for Alfa Romeo: Føreren er i centrum. Det er ikke tilfældigt, at alle de vigtigste funktioner er indbygget i rattet som på en Formel 1-racer, mens selve ”brugerfladen” blot består af to enkle, brugervenlige knapper til justering af Alfa-DNA systemet samt infotainment-systemet.

Det bedste forhold mellem vægt og effekt

For at opnå det bedst mulige forhold i mellem vægt og effekt, kombinerer Alfa Romeo Giulia imponerende motorkraft med brugen af ultra-lette materialer overalt. For eksempel har man valgt at bruge kulfiber til kardanakslen samt til motorhjelm og tag. Aluminium er valgt til motor, bremser og affjedring, foruden mange andre komponenter såsom døre og skærme. Der er mulighed for keramiske bremser, og sæderne er bygget med en strukturel ramme i kulfiber. Trods al denne vægtoptimering kan Alfa Romeo Giulia fremvise den bedste vridningsstabilitet klassen, noget som sikrer kvalitet over tid, akustisk komfort og præcise køreegenskaber selv under pressede forhold.

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce