FinansBureauet

Verdenspremiere: Den nye Touareg - Volkswagens hightech flagskib

Efter 16 år og næsten 1 million eksemplarer præsenterer Volkswagen nu den nye og tredje generation af Touareg, et hightech flagskib, der løfter graden af perfektion til nye højder og vil stå som en ny milepæl i Volkswagens modeloffensiv i SUV-segmentet. Udstyret med en ny æras connectivity og en banebrydende fusion af assistentsystemer, komfort, matrix lysteknologi og infotainmentsystemer, alt sammen pakket ind i et rendyrket dynamisk design, er den nye Touareg skabt til at rykke ved standarderne for SUV’er i luksusklassen.

Verdenspremiere på Innovision Cockpit. Volkswagen præsenterer det fuldt ud digitaliserede Innovision Cockpit (ekstraudstyr) for første gang med den nye Touareg. Her smelter de digitale instrumenter (Digital Cockpit med 12” display) og topversionen af infotainmentanlæg – Discover Premium (15” display – sammen og skaber en digital informations- , kommunikations- og infotainmentenhed, der næsten overflødiggøre enhver knap og kontakt. Funktioner som styringen af det 4-zonede klimaanlæg, sædevarme/køling og massage betjenes også digitalt, mens det stadig er muligt at styre volumen med en traditionel analog knap. Udstyret med intuitiv betjening og maksimal mulighed for at tilpasse opsætningen efter dit behov viser Touareg vejen frem for fremtidens digitale interiør.

Fokus på mennesker. Føreren af bilen kan tilpasse assistentsystemer og bilens kørekomfort og køredynamik til sine præferencer; bilen bliver ’din’ Touareg. Dette åbner for en verden, hvor køreren og passagererne ikke længere skal tilpasse sig bilen, for bilens tilpasser sig dem. Ligesom en ny smartphone, er din Volkswagen sat op til dine personlige behov. Dette er gjort muligt med et højt niveau af forbundne systemer og programmer, der styres via bilens digitale brugerflader og multifunktionsrattet.

En fusion af nye assistentsystemer og en elektronisk styret undervogn. Den nye Touareg introduceres med det største udvalg af integrerede assistent- og undervognssystemer nogensinde. Det omfatter teknologi som ’Night Vision’ assistent (opdager personer og dyr i mørke ved hjælp af infrarødt kamera), Roadwork Lane Assist (semi-automatisk styretøj og vognbaneassistent, acceleration og opbremsning op til 60 km/t), Front Cross Traffic Assist (reagerer på tværgående trafik foran Touareg), aktiv firehjulsstyring (giver Touareg køredynamik som en kompakt bil), et nyt krængningsstabilisatorsystem med aktive elektro-mekanisk styrede krængningsstabilisatorer, IQ.Light – LED matrix forlygter (med 128 LED-pærer, nær- og fjernlys styret via kamera) og et Head-up Display, der projekterer kørselsinformationer op på frontruden. Føreren vil opleve alle disse systemer som én enhed. Alle systemerne arbejder ubemærket sammen via en central styringsenhed og gør din køretur mere sikker, mere komfortabel og mere intuitiv.

Nye dimensioner og lavere vægt. Den nye Touareg er baseret på Volkswagen-koncernens platform til langsliggende drivlinjer (MLB), og sammenlignet med forgængeren er den blevet lidt bredere (+44 mm) og længere (+77 mm). De nye dimensioner har en positiv effekt på bilens proportioner og rummelighed. Den øgede totallængde resulterer for eksempel i et større bagagerum, der er vokset fra 697 til 810 liter (med bagsæderne i brug), og bagagen er afskærmet fra nysgerrige med et elektrisk betjent bagagerumsdækken (ekstraudstyr). Bagsæderyglænets hældning kan justeres med op til 21 grader, og hele bagsædet kan forskydes i længderetning med op til 160 mm, hvilket giver enten øger benpladsen eller bagagerummet. Trods den øgede længde og bredde er Touaregs karrosseri 106 kg lettere takket være en kombination af aluminium (48 %) og højstyrke stål (52 %).

Introduktion med turboladede V6-motorer. Touareg introduceres i første omgang med turboladede V6-motorer, der kombinerer god brændstoføkonomi med overlegen motorkraft og suveræn kørekomfort. I Europa kommer Touareg med to 3,0-liters V6 TDI-dieselmotorer med henholdsvis 231 hk/500 Nm og 286 hk/600 Nm (begge EU6 AG) og en 340 hk/450 Nm 3,0 V6 TSI-benzinmotor introduceres senere på året. En 4,0 V8 TDI med 421 hk/900 Nm følger i 2019 og en 367 hk plug-in-hybridmotor vil indgå i modelprogrammet på det kinesiske marked, men introduktionstidspunkt i Europa er endnu uvist.

4MOTION firehjulstræk. Den nye Touareg fortsætter med at være standardudstyret med 4MOTION permanent firehjulstræk. Det er koblet til en 8-trins automatgearkasse (med ’shift by wire’ gearskifte), der ligeledes er standard og som kan overfører op til 1.000 Nm drejningsmoment. Et centerdifferentiale fordeler motorkraften mellem for- og bagaksel, og der kan maksimalt overføres 70 % moment til forakslen og op til 80 % til bagakslen. Touareg har 4MOTION Active Control funktion, hvor du via et drejegreb på midterkonsollen vælger mellem forskellige køreprogrammer. Drejes knappen til venstre, aktiverer du on-road køreprofiler (Eco, Comfort, Normal, Sport og Individual), og drejer du den til højre aktiveres off-road køreprofiler (Snow, Off-road Auto, Sand, Gravel og Off-road Expert). 4MOTION Active Control tilpasser alle relevante assistentsystemer til kørselssituationen, og med den integrerede køreprofilvalgsfunktion kan føreren individuelt indstille – afhængig af model og ekstraudstyr – parametrene for automatgearkassen, klimaanlægget, styretøjet, undervognens luftaffjedring, den adaptive fartpilot og speederresponsen.

Firehjulsstyring og aktive krængningsstabilisatorer. Undervognen i den nye Touareg kan udstyres med aktive krængningsstabilisatorer, firehjulsstyring og luftaffjedring, der gør bilen skarpere køredynamisk, optimerer affjedringskomforten og samtidig gør den ekstrem terrænduelig. eAWS er en nyhed på Touareg og består af elektro-mekanisk styrede krængningsstabilisatorer på for- og bagakslen. Dette system reducerer markant karrosseriets krængning i sving og øger stabiliteten, når bilen eksempelvis kører med højre eller venstre hjulpar på ujævnt underlag. Krængningsstabilisatorerne kan også kobles fra, når der køres offroad, hvilket øger hjulenes vandring op og ned og forbedrer vejgreb ved kørsel i meget ujævnt terræn.

En anden nyhed er firehjulsstyring, hvor alle fire hjul drejes på samme tid afhængig af kørselssituationen, hvilket gør Touareg ekstrem adræt. Ved hastigheder på op til 37 km/t styrer baghjulene i modsat retning af forhjulene, hvilket gør bilen mere adræt og manøvredygtig. Hvis hastigheden overstiger 37 km/t styrer baghjulene samme retning som forhjulene, hvilket stabiliserer bilen og gør den mere behagelig ved eksempelvis vognbaneskifte i forbindelse med en overhaling.

Den nye avancerede, 4-hjørnet luftaffjedring forbedrer ikke kun affjedringskomforten yderligere, den optimerer også Touaregs aerodynamik og offroadegenskaber. Luftaffjedringen har ’Normal’ og ’Comfort’ niveauer som standard og som ekstra fås yderligere to niveauer henholdsvis ’Offroad’ (+ 25 mm frihøjde) og ’Special offroad’ (70 mm frihøjde). Ved hastigheder på 120 km/t eller derover sænker luftaffjedringen automatisk bilen med 25 til 30 mm og forbedrer både aerodynamik og køredynamik. Sidst men ikke mindst er der ’Loading’ niveau, hvor bilen sænkes 50 mm, hvilket gør på- og aflæsning af bagage nemmere. 

Del

Seneste nyt