FinansBureauet

Update - stadig farligt spil for Bang & Olufsen

Afkast/risiko forholdet er stadig ganske enkelt ikke attraktivt nok til, at man bør investere i aktien ved det nuværende kursniveau.

Update  - stadig farligt spil for Bang & Olufsen

 
B&O er kommet med regnskab i dag. Og regnskabet viser, at der stadig er lang vej igen før selskabet bliver en attraktiv investering
Et minus på 64 mio. kr. Det blev resultatet af det regnskab, som B&O fremlagde i dag. Og selvom en stor del af underskuddet kan forklares med aktivering af udviklingsomkostninger og stigninger til distribution og marketing ændrer det ikke ved, at der stadig er lang vej før den nye ledelse kommer i mål med deres målsætning om at strømline selskabet.

Problembarnet er kerneforretningen - dvs de gode gamle B&O produkter som man elsker at have i sin stue - hvor tiden ikke længere er til at betale det 10 dobbelte for produkter, hvor kvaliteten ikke retfærdiggør prisforskellen. Automotive synes at køre godt, men det er langt fra nok til at hive selskabet som helhed i plus.

Vi fastholder konklusionen fra nedenstående analyse fra januar. Med en markedsværdi på næste 3 milliarder kroner, er B&O alt for dyrt i forhold til udfordringer som selskabet slås med. Det vrimler med spændende selskaber til attraktive priser lige nu, men B&O er ikke et af dem.



22/1-12
Bang & Olufsen aflagde i sidste uge et regnskab for 2. kvartal (Bang & Olufsen kører med skævt regnskabsår), og det var på papiret et ganske fornuftigt regnskab. De omsatte i første halvår 3 % mere end i første halvår forrige år, og fastholder deres forventninger til helåret om en omsætning på 3 milliarder kroner og et overskud før skat på 100 millioner kr.

Så langt så godt. Men fremtidsudsigterne er ikke helt uproblematiske, og aktien synes meget dyr på det nuværende niveau.

Til trods for at Bang & Olufsen, som et decideret luksusbrand, må forventes at stå overfor svære markedsvilkår med en potentiel global krise lige om hjørnet, er aktiekursen steget med 60 % den seneste måned. Det trodser ganske enkelt enhver logik. I øjeblikket skal man give 2,6 milliarder kroner for udsigten til, at tjene 100 millioner kroner før skat. Til den pris findes der langt mere spændende alternativer.

Og det er en udsigt som tilmed er behæftet med betydelig usikkerhed. I første halvår blev der kun tjent 8 millioner kroner, så der skal hentes meget i andet halvår. Det skal den nye satsning B&O Play være med til at sikre. Produktet er atypisk billigt for et B&O produkt at være. Og netop det faktum skal være med til at sikre selskabet et nyt publikum blandt den yngre \"digitale generation\". Men selvom produktet er billigere end det typiske B&O produkt, er det det stadigt et dyrt produkt (med pris på omkring 5.400 kr.). Samtidig har den yngre digitale generation formentlig ikke samme snob forhold til B&O produkter som den ældre generation, og vil derfor ikke nødvendigvis betale en merpris herfor. Og da segmentet ikke er uden konkurrence fra blandt andet Sony og Creative (og mange flere), er det ikke en naturlov, at produktet bliver helt så stor en succes som Bang & Olufsen selv synes at regne med.

Så afkast/risiko forholdet er ganske enkelt ikke attraktivt nok til at investere i aktien ved den nuværende kurs.

ANNONCE
Del

Seneste nyt