Tyskerdræberen - Jaguar XF 2,2 D
Træt af kun at tænke tysk når direktionsvognen skal udskiftes? Så tænk Jaguar XF 2,2 D i stedet.
Markedet for direktionsvogne har i mange år været godt og grundigt domineret af tyskerne. Men med introduktionen af den fire-cylindrede Jaguar XF 2,2 D til en grundpris af 699.000 kr., er der pludselig kommet et særdeles spændende alternativ på banen.
Jaguar XF er ganske vist ikke nogen ny bil, idet de første rullede af båndet allerede tilbage i 2006. Men det er en nyhed, at den nu fås i en særdeles dieseløko-nomisk udgave, og med et prisskilt der er 200.000 kr. lavere end den hidtil billigste udgave, samtidig med at den har fået et kærligt og vellykket facelift.
At der så næppe bliver skrevet mange slutsedler ud med et beløb på kun 699.000 kr., når selv en ting som sædevarme kaldes ekstraudstyr, er så en anden snak. Prisen for den testede udgave af bilen ligger på godt 900.000, kr. inklusive ekstraudstyr som bl.a. navigation, keyless entry og driver assistent pack. Prisen for ekstraudstyret ligger dog pænt på niveau med de tyske konkurrenter, og afskrækker næppe potentielle købere.
Men hvem er så de potentielle købere? Godt spørgsmål. For ja - en BMW 520 D er både hurtigere og kører længere på literen. Og ja - en Audi A6 har en flottere finish. Og ja - en Mercedes E-klasse er en bedre flyder. Men Jaguaren har en stor fordel frem for alle andre: Det er en Jaguar.
Jaguar er en bil med sjæl og aura. Og som folk, af en eller anden årsag, ikke har helt lige så ondt i en vis legemsdel over at man kører rundt i, som hvis det var i en af de tyske konkurrenter. Tværtimod bliver det nærmest betragtet som støtte til en truet dyreart.
Men det er nærmere tyskerne der bør føle sig truet. For Jaguar XF 2,2 D er en rigtig lækker allrounder bil i direktionsklassen, der skiller sig ud fra mængden på en positiv måde. Ikke at der ikke er kritikpunkter - for det er der. Finishen er ikke hundrede procent i top alle steder og har et lidt for plastagtigt appearance mange steder. Og dens command skærm er alt for langsom - ikke mindst i betragtning af hvor mange funktioner der er lagt ind herunder, i et forsøg på at gøre kabinen så minimalistisk som mulig.
Men kritikpunkterne kan ikke på nogen måde overskygge køreglæden i bilen, eller ødelægge det overordnede
positive ind-tryk. For den er en drøm at køre. Med sit store drejningsmoment har motoren et godt bundtræk. Og de fire cylindre og 190 hk er mere end rigeligt til at gøre bilen sporty, uden at komforten på nogen måde lider herunder - den er ganske enkelt perfekt afstemt. De otte gear fungerer optimalt sammen med motoren, og det samme gør start/stop syste-met. Forbruget ligger på godt 18 km pr. liter., hvilket også er ganske imponerende.
Alt i alt er Jaguar XF 2,2 D en meget vellykket bil, med kun få skønhedspletter, og med den specielle Jaguar feeling der gør, at undertegnede personligt ville vælge Jaguaren frem for en af de mere kedelige og uniforme tyske konkurrenter.