Super Alfa Giulietta
FinansBureauet har haft lejlighed til at testkøre den nye Alfa Romeo Giulietta Multiair 170 med det nye TCT gear.
At Alfa Romeo Giulietta er en lækker bil, er ikke nogen nyhed. Den har været på det danske marked i over et år, og der er blevet taget godt imod dens frække og sportslige udseende. Og har man prøvet at køre i en af dem, har man uden tvivl også ladet sig forføre af bilens køreegenskaber.
Nyheden koncentrerer sig derimod om det nye TCT gear, som der har været store forventninger til, ikke mindst fra Alfa Romeo´s egen side. FinansBureauet har testet Alfa Romeo Giulietta Multiair 170 med det nye TCT gear.
TCT er en specialudviklet dobbeltkoblingsgearkasse, som skal sikre, at man får det bedste fra både et traditionelt manuelt gear og automatgear. TCT-gearkassen består af to koblinger og to gearaksler, hvor hver kobling er koblet til hver sin gearaksel. Det bevirker, at når bilen kører i 1. gear, så har elektronikken allerede gjort 2. gear klar på den anden gearaksel. Dermed slipper man for at koble ind og ud, ligesom de irriterende gamle "selespeed" ryk og overgange er et overstået kapitel.
Og lad det være afsløret med det samme, at det nye gearsystem fungerer rigtigt godt. Man lægger ganske enkelt ikke mærke til det, og det er i virkeligheden det største kompliment man kan give et automatgear.
Det som man derimod lægger mærke til, er at man har at gøre med en sportslig og levende bil, som er utrolig sjov at have med at gøre. Ikke mindst når man sætter bilen i "Dynamic" mode. Her vækkes den italienske gadedreng for alvor. Imidlertid vækkes bagsædepassagererne også, da denne indstilling går ud over affjedringen, hvilket ikke mindst mærkes på bagsæderne.
Dynamic mode går også udover benzinøkonomien. Officielt kører bilen 19,2 km/l, hvilket er meget imponerende (eksempelvis går en VW Golf 1.4 TSI DSG med 160 hk kun 16,7 km/l). Men de tal er med sikkerhed ikke blevet målt med bilen i Dynamic Mode. Og da bilen indbyder til frisk kørsel, og dermed også til brug af Dynamic Mode, holdt vi kun et snit på godt 10 km/l i den uge, vi havde bilen til rådighed. Men selvom det reelle forbrug i den virkelige verden vil være højere end det, der er opgivet fra producentens side, så hjælper de officielle tal med til at sikre en dejlig lav afgift på bilen.
Rent performancemæssigt klarer den 0-100 km/t på 7,7 sekunder, med en tophastighed på 218 km/t. Tophastigheden havde vi ikke lejlighed til at teste, men accelerationen fungerer effektivt, glat og lineært uden væsentlig turbotøven op til omkring 120 km/t, hvorimod motorvejsaccelerationen lader en smule tilbage at ønske. Styringen er ekstrem præcis, og bilen er en fornøjelse at køre. Også bagsædepassagerne erklærede sig tilfredse (når altså ikke lige bilen var sat i Dynamic Mode).
Priserne starter ved 359.500 kr. og den testede udgaves ekstraudstyr omfattede blandt andet en sportspakke til 33.000 kr. med bl.a. sort kabine og let sænkning. Alt sammen med til at give bilen et decideret sportsvognspræg, uden at der af den grund er givet afkald på alle familiebilskvaliteterne.
Karakter: 93/100
Forbrug: 94/100
Performance: 93/100
Køregenskaber: 96/100
Komfort: 92/100
Funktionalitet: 90/100
Tegn gratis abonnement på FinansBureauets Nyhedsmagasin her
http://www.finansbureauet.dk/magasin.php