Styrk din virksomheds image
Som virksomhedsejer, iværksætter eller arbejdsgiver er det altid velset med positiv omtale og god reklame. Problemet er bare, at god reklame kan være dyr. Så hvordan kan man holde reklamebudget på et tilforladeligt niveau?
Afstem dine forventninger
Det er både ambitiøst og prisværdigt, at du gerne vil blande dig med de helt store internationale spillere, men hverken Apple, General Motors eller Mærsk er kommet let til deres respektive succeser. Det har krævet blod, sved og svimlende dyre reklamekroner. Derfor er det vigtigt at holde sig for øje, at vejen til målet er behæftet med mange mindre etaper.
Profilbeklædning på den fede måde
Men hvordan kommer du i gang med at brande din virksomhed? Du kunne evt. starte med dine medarbejdere. Der findes mange firmaer, der lever af at lave tryk på tøj, og med din skare af trofaste og loyale medarbejdere, har du pludselig en lille hær af levende reklamesøjler. Det er dog vigtigt, at understrege, at tryk på tøj, ikke alene er ensbetydende med succes – men det er et skridt på vejen mod øget synlighed.
Det er dog relevant at se på, hvordan medarbejderne kan få noget firmatøj, som de også gider gå i, når de har fri. Det kunne f.eks. være, at firmalogoet skulle sidde en smule mere subtilt, og det så i højere grad var op til medarbejderne, at designe tøjet. Man kunne lave en ”design din egen trøje dag”, og på den måde sikre en større chance for, at medarbejderne vil gå med tøjet i deres fritid også.
Profilbeklædning er måske, i nogles øjne, ikke forbeholdt alle brancher. Men der findes så meget andet end blot t-shirts, man kan få tryk på. Det kunne måske være en lidt større investering i nogle lækre jakker, som man kunne give til medarbejderne. Hvad med computertasken? Skal der ikke være logo på den?
Medarbejdere eller ambassadører?
Flere undersøgelser har peget på, at lønnen for at arbejde, ikke er helt så vigtig som man måske skulle tro. Medarbejdere værdsætter i næsten ligeså høj grad, at have indflydelse og føle sig værdsat. Derfor bør man som arbejdsgiver måske kigge mere på personalegoder, fremfor klækkelige lønforhøjelser og resultatbasserede bonusordninger. I mange tilfælde er det de små ting, der er med til at højne motivationen.
Det vigtigste aspekt i den sammenhæng er, at sikre sine medarbejderes loyalitet. Og det handler om langt blødere værdier end blot en løncheck. Man bør måske i højere grad tage et blik på arbejdsforhold og arbejdsmiljø, og så vigtigst af alt: sørge for, at hver eneste medarbejder føler sig uundværlig.
På den måde udvikler du dine medarbejdere til dine bedste og mest loyale ambassadører. Og selv i disse digitale tider, skal man altså ikke underkende den gode gammeldags mund til mund reklame.