Spar Nord forudser bølge af svindelforsøg
Om få dage åbnes der for udbetalingen af de indefrosne feriepenge, og det åbner samtidig en mulighed for, at landets svindlere kan lykkes med deres forehavende. Det forudser Spar Nord, som igennem flere år har oplevet, at svindlere benytter sig af aktuelle emner som dække for deres forsøg på at franarre danskerne deres NemID-oplysninger.
Inden længe kan rigtig mange danskere se frem til at få lidt ekstra penge på lommen. Det forventes at det fra 1. oktober og frem til 1. december 2020 er muligt at søge om at få udbetalt de indefrosne feriepenge. Men glæden over det økonomiske boost i efteråret betyder samtidig, at kriminelle med altovervejende sandsynlighed vil bruge feriepengene som anledning til svindel. Det forudser Spar Nord, der igennem flere år har oplevet, at svindlere benytter aktuelle emner som dække for deres svindelforsøg.
- Vi ser ofte, at svindlere er gode til at udnytte, hvad der er ”oppe i tiden” i forbindelse med at kontakte potentielle ofre. Eksempelvis har vi tidligere set det, når folk skal have penge tilbage i SKAT eller i forbindelse med coronasituationen, hvor svindlere i flere kommuner udgav sig for at være fra Jobcentret og franarrede borgerne deres NemID-oplysninger, fortæller afdelingsdirektør og presseansvarlig i Spar Nord Leif Lind Simonsen.
Ifølge Leif Lind Simonsen viser al erfaring, at svindlerne eksempelvis vil påstå, at der er problemer med udbetalingen af de ansøgte feriepenge for på den måde at franarre ofrenes NemID-koder, som giver adgang til deres netbank:
- Vi ved af erfaring, at svindlerne højst sandsynligt vil udgive sig for eksempelvis at være fra Udbetaling Danmark. Her vil de måske via sms og mail påstå, at der er problemer med udbetalingen af feriepengene og påstå, at de ved at få udleveret NemID-oplysningerne kan hjælpe med udbetalingen. Det kan også være med fupopkald, hvor de vil hjælpe med udbetalingsprocessen og derigennem franarre NemID-koder, forklarer Leif Lind Simonsen og fortsætter:
- Tidligere har det især været den ældre del af befolkningen, svindlerne har gået efter, men i forbindelse med udbetalingen af feriepenge er alle modtagere potentielle mål for svindelforsøg. Derfor gør vi også meget ud af at advare om ikke at give NemID-oplysninger eller andre personfølsomme oplysninger, hvis man bliver kontaktet i forbindelse med udbetalingen.
Oplys aldrig dine NemID-oplysninger
Spar Nords helt klare budskab er, at myndigheder, banker, Nets, politiet eller kommunen aldrig vil kontakte en borger direkte på sms, e-mail eller over telefonen og bede om at få personfølsomme oplysninger såsom NemID-koder oplyst.
- Den bedste tommelfingerregel for at undgå svindelnumre er at huske på, at hverken vi, en anden bank, Nets, kommunen eller andre myndigheder nogensinde vil bede om personlige oplysninger via telefonen eller mails. Derfor skal man under ingen omstændigheder give sine informationer ud, hvis man skulle være så uheldig at blive kontaktet af svindlere, fastslår Leif Lind Simonsen og tilføjer:
- Der er ingen tvivl om, at svindlerne bliver dygtigere og dygtigere til at bruge fagtermer og fremstå professionelle for at få oplysninger ud af folk. Derfor håber vi, at alle vil hjælpe med at sprede budskabet om aldrig at udlevere NemID-oplysninger uanset, hvor overbevisende argumenterne måtte lyde.
Leif Lind Simonsen tilføjer afslutningsvis, at hvis man har mistanke om svindel, skal man bede om personens navn og derefter selv ringe til myndighedens hovednummer og spørge efter vedkommende. På den måde kan de be- eller afkræfte, om der er tale om snyd. Skulle skaden være sket, og man har givet sine oplysninger ud, skal banken og Nets kontaktes hurtigst muligt, så både NemID og diverse konti kan blive spærret.