FinansBureauet

Shooting Star - Dansk yacht i verdensklasse

Shooting Star skyder dansk værft helt frem i verdenseliten

Shooting Star - Dansk yacht i verdensklasse

Det er ganske sjældent, at danske firmaer mænger sig med verdenseliten. Men da Danish Yachts sidste år præsenterede deres AeroCruiser 38 II yacht, som går under navnet Shooting Star, strøg det Skagen baserede værft på rekordtid til tops i en verden, der ellers ikke er nem at imponere.

Men imponerende, det er den. Båden vejer 150 ton i fuldtanket tilstand, og alligevel kan den 38 meter lange båd skyde lidt over 50 knob ved hjælp af to 16-cylindrede MTU-motorer, der hver yder 4.750 hestekræfter. Hvilket gør den til den hurtigste yacht i sin klasse. Og har du brug for at kunne komme fra Monaco til St Tropez på mindre end en time, bliver du nødt til at investere de 18,5 millioner euro, det vil koste dig at blive ejer at verdens hurtigste yacht i sin klasse, den dansk produ-cerede Shooting Star.

Både hvad angår biler og yachter opnås hurtighed ofte på bekostning af komfort og space. Men hvad angår Shooting Star, er der ikke tale om et enten eller, men derimod om et både og. Som følge af udstrakt brug af højteknologiske kulfibermaterialer, er det lykkedes at holde kampvægten så langt nede, at yachtens hestekræfter hurtige re og mere økonomisk får flyttet den gennem vandmasserne end konkurrenterne kan præstere, uden at pladsen, til at udfolde det maritime socialliv, af den årsag er blevet indskrænket for de 10 VIP gæster, som yachten kan rumme (foruden seks besætningsmedlemmer).

Men ikke kun bådens hurtighed får den til at skille sig ud fra mængden. I en verden hvor overdådighed og vulgaritet er normen, fremtræder Shooting Star, med sit rendyrkede skandinaviske minima-listiske interiørdesign, som et stilistisk ikon.

Og det er da heller ikke gået ubemærket hen. Blandt de mange priser som den danske yacht allerede har vundet er blandt andet World Yacht Trophies 2011 titlen for "Best Interior Layout".

Men Shooting Star var nær aldrig blevet søsat. Yachten var oprindeligt blevet bestilt af den ukronede konge af Skagen og ejer af Danish Yachts, milliardæren og levemanden Nils Jørgen Philip-Sørensen, der ople-vede både at blive smidt ud af Herlufsholms Kostskole og blive Ridder af Dannebrog. Da denne døde i januar 2010 havde byggeriet af yachten været i gang i 2 år, og blev nu i stedet fuldført af Skagen Trust, der blev stiftet af boet til at videreføre værftet. Og ganske passende blev det hans datter, Anette Reynolds, der fik æren af at døbe yachten godt et år efter faderens død.

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce