Så meget koster kør-selv-ferien sydpå
Kør-selv-ferien er blandt danskernes foretrukne rejseformer, men hvor meget koster turen frem og tilbage gennem Europa egentlig? Det giver Spar Nord og Bilbasen nu svar på med en ny undersøgelse, hvor parterne har beregnet transportprisen på flere af Europas mest populære feriedestinationer.
I disse uger pakker flere danskere bilen med alt lige fra badebukser til solcreme, hvorefter kursen på GPS’en sættes til en af de mange populære feriedestinationer i sydens sol. Inden destinationen er nået, skal de ferieglade danskere dog først tage kampen op med det europæiske vejnet. Der skal tankes flere gange undervejs og måske betales vejafgift, som er påkrævet flere steder, men hvor meget løber turen egentlig op i i kroner og øre?
I en ny undersøgelse fra Spar Nord og Bilbasen har parterne regnet på priserne til nogle af danskernes mest populære feriemål, og af den fremgår det blandt andet, at en tur frem og tilbage fra Aarhus til den franske Riviera koster cirka 8.770 og 7.525 kroner for henholdsvis en benzin- og en dieselbil. Rejser man derimod de knap 3.200 kilometer fra København til Kroatien, er prisen 10.170 kroner for en benzinbil og 8.961 kroner for en dieselbil tur/retur.
- Transporten er typisk en stor post i feriebudgettet, og som det fremgår af vores undersøgelse, kan der eksempelvis være mere end 4.000 kroner i forskel på, om turen går til Alsace eller den franske Riviera. Men om turen syd på i egen bil er billig eller dyr sammenlignet med eksempelvis flybilletter eller togbilletter kan være et meget kompliceret regnestykke. Det afhænger blandt andet af, hvor mange man rejser sammen, om man har behov for bil på destinationen, hvor meget bagage man skal have med og meget mere, siger chefanalytiker i Spar Nord Martin Lundholm.
Ifølge markedsanalytiker i Bilbasen Jan Lang kan man dog med fordel tænke i at nedbringe omkostningerne ved bilferien – blandt andet ved at tænke over, hvor man tanker:
- Der er væsentlige besparelser ved at tanke i de billigste lande. Generelt er Østrig væsentlig billigere at tanke i end Schweiz, Italien og Tyskland, og der kan let være mellem 60-80 kroner at spare per tankning. Det bringer omkostningerne ved bilferien ned, siger markedsanalytiker hos Bilbasen Jan Lang og fortsætter:
- Derudover er betalingsvejene en væsentlig omkostning ved bilferien. Tommelfingerreglen er, at betalingsvejen koster det samme som brændstofomkostningerne ved at køre strækningen. Til gengæld er tidsbesparelsen markant. Især i Frankrig og Italien. Eksempelvis kan danskere på vej til den franske Riviera vælge den regionale hovedvej A35 nær Strasbourg for at slippe for en betalingsvej, men det giver så en tur, der er cirka 20 procent længere.
Ikke nok at beregne priser på brændstof og vejafgifter
Vil du selv prøve at beregne transportomkostningerne til din specifikke feriedestination, skal du være opmærksom på, at regnestykket er mere omfattende end som så ifølge Martin Lundholm. Undersøgelsen fra Spar Nord og Bilbasen inkluderer foruden brændstofpriser og udgifter til vejafgifter nemlig også parametre som slid og værditab, eventuelle færgeovergange og udgifter til billån.
- Med vores regnestykke får man et mere nuanceret overblik over selve transportomkostningerne, som man kan bruge til at lægge feriebudget. Dertil skal man så huske også at medregne forplejning og eventuelle overnatninger undervejs, da det selvfølgelig er med til at hæve omkostningerne, siger Martin Lundholm.
Prisen per kørt kilometer er i undersøgelsen beregnet til 2,71 kroner for en benzinbil og 2,33 kroner for en dieselbil:
- Vi har taget udgangspunkt i et gennemsnit af omkostningerne for de ti mest solgte brugte biler og de ti mest solgte nye biler i første kvartal af 2019, og når man så medregner de aktuelle brændstofpriser, giver det en pris per kilometer på 2,71 kroner i en benzinbil og 2,33 kroner i en dieselbil. Og dertil kommer så færge og vejafgifter, forklarer Jan Lang.
Så meget koster turen i egen bil: