FinansBureauet

Så meget betaler du for kør-selv-ferie

Bilferie er blandt danskernes foretrukne ferieformer, men det kan være svært at danne sig et overblik over, hvor meget turen ned gennem Europa egentlig koster. Spar Nord har i samarbejde med Bilbasen beregnet prisen på nogle af de mest populære feriemål i Italien, Frankrig og Kroatien, og prisen på de udvalgte steder varierer fra cirka 5.500 til 13.000 kroner.

Særligt i de kommende uger vil adskillige danskere pakke bilen og sætte kurs mod nogle af Sydeuropas mest populære destinationer. Forude venter en lang tur i familiebilen, hvor man eksempelvis skal indstille sig på at køre cirka 3.500 kilometer med afgang fra Aarhus, hvis årets feriemål hedder Kroatien.

 

Men kan det betale sig at bruge så mange timer i en bil? Det kan være et svært regnestykke, for det afhænger af meget mere end blot kilometer og priser på brændstof:

 

- Det er forholdsvis nemt at udregne en cirkapris for brændstofforbruget, men det giver ikke et retvisende billede af prisen for turen. Især ikke hvis man skal sammenligne udgifterne med priser på eksempelvis flybilletter. Det kræver et noget mere kompliceret regnestykke, fortæller chefanalytiker i Spar Nord Martin Lundholm.

 

Spar Nord har i samarbejde med Bilbasen regnet på priserne til nogle af danskernes mest populære rejsemål, hvor man har inkluderet parametre som ejerafgift, forsikring, udgifter til billån samt slid og værditab. Dertil kommer naturligvis også priser på vejafgifter og eventuelle færger.

 

- Beregningerne tager udgangspunkt i et gennemsnit af omkostningerne for de 10 mest solgte nye biler og de 10 mest solgte brugte biler i første halvår af 2018, og når man så medregner de aktuelle brændstofpriser, giver den en pris per kilometer på 3,2 kroner i en benzinbil og 2,6 kroner i en dieselbil, fortæller markedsanalytiker hos Bilbasen Jan Lang.

 

En tur fra Aarhus til Gardasøen koster dermed godt 10.500 kroner i en benzinbil tur/retur og cirka 8.600 kroner i en dieselbil. Det er marginalt dyrere fra København, hvor afstanden er kortere, men færgebilletten fra Gedser til Rostock er medregnet.

 

- Vores beregninger giver et mere nuanceret billede af prisen, men man skal huske på, at der ikke er medregnet hverken proviant eller overnatninger undervejs. Det er naturligvis med til at hæve omkostningerne, siger Martin Lundholm.   

 

Turen i dieselbilen er blevet billigere, mens benzinbilen er blevet dyrere

Sammenlignet med sidste år er det blevet billigere at angribe det europæiske vejnet i en dieselbil, mens det faktisk er blevet dyrere at køre benzinbil. Turen i dieselbil er blevet 10 ører billigere per kilometer, mens benzinbilen derimod er blevet 10 ører dyrere.

 

- Helt generelt kan danskerne glæde sig over, at det i år er blevet billigere at være bilejer, som følge af afgiftsomlægningen fra november sidste år og de deraf følgende lavere afskrivningstal, forsikrings- og finansieringsomkostninger og værditab. Ejerafgiften er dog steget marginalt, og det samme er priserne på brændstof, der lige nu er på et relativt højt niveau, og samlet set er det årsagen til den relativt lille prisændring, siger Jan Lang.

 

Aarhusianere kan som følge af prisændringen dog blot se frem til at spare lige i underkanten af 150 kroner på en tur til og fra Gardasøen, hvis de kører diesel i forhold til sidste år, mens turen i en benzinbil løber op i en stigning på knap 500 kroner.

 

Fly eller bil?

På trods af de nuancerede prisberegninger er det stadig besværligt at sammenligne priser på flyrejser og bilferier. Det afhænger eksempelvis både af de forskellige flyselskabers priser, hvor meget bagage den enkelte skal have med, om man ønsker en bil på ferien og så videre. Ifølge Jan Lang er der på trods af den ekstra transporttid også flere fordele ved at pakke bilen:

 

- Det giver en frihed og en fleksibilitet at rejse i egen bil. Du har en bil, når du når frem til destinationen, og du har mulighed for at pakke meget mere bagage og endda tage hunden med, hvis du har lyst til det, siger han og suppleres af Martin Lundholm:

 

-Man skal desuden tænke på, at den samlede pris skal fordeles ud på antallet af passagerer, og er man fire eller fem afsted, så er økonomien i bilferie naturligvis bedre, end hvis man er to afsted. Er man en eller to, kan man overveje at afsøge muligheden for samkørsel enten i sit eget netværk eller gennem en online samkørselstjeneste. 

 

ANNONCE
Del
Om forfatteren
Claus Fledelius Claus Fledelius

Følg på:

Claus Fledelius er cand.polit. og chefredaktør på FinansBureauet. Har tidligere bl.a. været økonomisk journalist og redaktør for Børsen Magasiner og Bonnier Publications, og har derudover stået som forfatter til flere skattepolitiske rapporter.

Vil du blogge hos os?

Seneste nyt