FinansBureauet

Rettigheder er den største værdi, når en virksomhed skal sælges

Mere end 80 % af værdien af moderne virksomheder udgøres af immaterielle rettigheder. Der er imidlertid ingen eksakte metoder til opgørelse af denne værdi, når man vil sælge sin virksomhed. Advokat Martin Binzer Lind, har derfor opfundet et værktøj netop til dette formål. Det skriver Ret&Råd advokater

Når virksomheden kun ser toppen af isbjerget
Når man vil sælge sin virksomhed, skal man have overblik over værdien i virksomheden. Mange virksomheder ser kun en værdi i de aktiver, man har brugt penge på at stifte. F.eks. når man har købt en ejendom, biler eller maskiner til produktionen. Man ser kun toppen af isbjerget. Det er en gammeldags og også forkert måde at opgøre værdien.

Det spændende ved moderne værdiansættelsesmetoder er, at hvor man før i tiden købte et aktiv, f.eks. en maskine, brugte maskinen og afskrev værdien, så stifter man i dag en rettighed, der bliver mere og mere værd med tiden.

Se på Coca-Cola. De bruger småpenge i deres målestok på at have Coca-Cola som varemærke. Men jo større succes de har med markedsføringen, des mere bliver varemærket værd.

Et andet eksempel er kildevand. Vi har verdens reneste vand i vores haner. Alligevel køber vi store mængder kildevand på flaske. Coca-Cola har for nyligt betalt flere hundrede millioner kroner i licens til Carlsberg for at få lov til at markedsføre noget af Carlsbergs kildevand.

Skema skaber overblik over immaterielle rettigheder
Advokat Martin Binzer Lind har udviklet skemaet - IPR-spørgeskema®, som skal hjælpe virksomheder med at få et overblik over virksomhedens immaterielle aktiver. Martin Binzer Lind fortæller, at det ofte er en øjenåbner for virksomhederne, når han systematisk beder virksomhederne udfylde IPR-Spørgeskemaet® som det første i planlægningen af et virksomhedssalg.

I spørgeskemaet svarer virksomheden f.eks. på, om der er udviklet innovative designs, om virksomheden har en IPR strategi, og om virksomheden betaler licens for at få ret til at benytte en anden virksomheds produkter. På den måde flyttes fokus, og ofte vil virksomheder opleve, at der ligger langt større værdier gemt under overfladen i virksomhederne.

Strategisk tilgang til immaterielle rettigheder skaber succes
Et stort studie blandt 3.000 danske virksomheder sidste år fortaget af CBS, viste, at jo mere strategisk din virksomhed arbejder med immaterielle rettigheder, des mere succesfuld bliver virksomheden. Martin Binzer Lind anbefaler derfor, at næste skridt er at se på, om det giver værdi at isolere nogle af virksomhedens aktiver i datterselskaber. F.eks. kan det være bedre at sælge aktierne i et datterselskab, end at skulle omregistrere patentejerskaber i en lang række lande. Virksomheden har oven i købet ofte mulighed for at lave oprettelsen af datterselskabet som en skattefri spaltning eller fusion.

Også fremadrettet, giver det ofte god mening at starte nye innovative projekter op i selvstændige datterselskaber. Herved opnår man en række fordele. F.eks. kan man undgå at store tab i projektet sætter virksomhedens samlede økonomi på spil.

Kilde: Ret&Råd advokater
 

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce