Rekordmange nye personbiler
Rekordmange nye personbiler på vejene i årets første 8 måneder
De samlede registreringer af nye personbiler var i august hele 7 pct. højere end i juli, når der korrigeres for normale sæsonudsving. Det er både husholdningerne og erhvervene, som trækker op i august med en stigning på 7 pct. Ser vi på hele 2014, var der ved udgangen af august kommet 127.400 nye personbiler på de danske veje. Det er ny rekord. Aldrig har der i statistikkens 22-årige levetid været registreret så mange nye personbiler i årets første 8 måneder. Af de nyregistrerede personbiler stod husholdningerne for 73.600 biler, svarende til 5 pct. færre end samme periode sidste år, mens erhvervene stod for 53.700 biler eller en stigning på hele 28 pct.
Det er forsat de helt små mikrobiler, som topper listen over de mest købte biler, men meget tyder på, at priskrigen er ved at rykke en klasse op. Senest er det blevet muligt at købe en bil i miniklassen til under 90.000 kr., hvorfor vi fremadrettet kan forvente, at miniklasse bilerne vil udgøre en stigende andel af de nyregistrerede biler.
At husholdningerne ikke helt er på niveau med sidste år er lidt malurt i bægret. Det kan nemlig indikere, at humøret hos forbrugerne er ved at stagner. Køb af varige forbrugsgoder, som biler og boliger, er nemlig en rigtig god indikator på det fremtidige forbrug. Er man i økonomisk modvind, holder man nemlig igen med forbruget, mens man løsner op, når der er medvind.
Er man som mange andre danskere i markedet for en ny lille bil og skal man finansiere den, er det dog vigtigt, at man ikke bare lader sig friste. Ofte er bilfinansiering baseret på variabel rente, høje omkostninger og/eller lang løbetid. Man bør derfor indhente flere tilbud fra såvel bilforhandlere som banker. Herefter bør man sammenligne vilkårene som fx udbetaling, løbetid og lånestørrelse. Er de ens, kan man finde den billigste finansiering ved at se på Årlige Omkostninger i Procent (ÅOP). Er vilkårene ikke de samme, kan man bruge ÅOP som en rettesnor, men der kan være situationer, hvor finansieringen med den laveste ÅOP ikke er den billigste, når alt er betalt tilbage. Endelig er det vigtigt at være meget opmærksom på løbetiden af lånet. Afskrivningen på mange af de billige mikrobiler er høj, så vælger man en lang tilbagebetalingstid, risikerer man at stå med en bil, som er mindre værd end gælden!
Er man boligejer, og har man friværdi er det også muligt at finansiere bilen med murstene. Realkreditlån kræver dog typisk en vis størrelse for at være rentable, så det er primært aktuelt, hvis man ønsker en mellemklasse bil.
Mette Bjarnholt
Seniorøkonom, Presse- og Økonomisk sekretariat
BRFkredit a/s
www.brf.dk