FinansBureauet

Raffineret opdatering af Audi RS 5

Audi har opdateret RS 5 Coupé og RS 5 Sportback på baggrund af den opdaterede grundmodel A5, der kommer til Danmark i starten af 2020. Nye detaljer ved RS 5 gør det udvendige design endnu skarpere, og modellen har naturligvis også fået den nye MMI touch-teknologi på den store centrale skærm. Den momentstærke V6-motor med biturbo, en ydelse på 450 hk og hele 600 Nm sikrer fortsat en kraftfuld performance og 0-100 km/t på 3,9 sek. Audi RS 5 Sportback introduceres i Danmark til foråret

Audi RS 5 har fået et renere look og følger dermed designet af dens RS-storebrødre RS 6 Avant og RS 7 Sportback. Den rammeløse Singleframe-grill er blevet bredere og fladere, og mellem kanten på motorhjelmen og grillen er der tre smalle slidser, der trækker tråde tilbage til den klassiske Audi Sport quattro fra 1984. Skærmkasserne, der er 40 millimeter bredere, giver RS 5 et aggressivt udseende, og matrix-LED-forlygterne med Audi-laserlys (ekstraudstyr) har mørktonede blænder, der tydeligt adskiller RS 5 modeller fra den grundlæggende A5-model. De store, markante luftindtag har fået et nyt, femkantet snit, og også sidepanelerne og diffusorindsatsen bagpå med de to store udstødningsrør er blevet redesignet. 

Farverne Turboblå og Tangorød er føjet til farvepaletten, og stylingpakkerne i blank sort, mat aluminium og carbon individualiserer designet yderligere. De fire ringe og RS-logoer kan fås i sort som ekstraudstyr. Audi RS 5 er som standard udstyret med 19” fælge med sorte eller røde bremsecalibre, og nye 20” fælge fås som ekstraudstyr i forskellige varianter – bl.a. blank sort og mat bronze. 

Indenfor dominerer horisontale linjer og mørke farver, mens RS designpakker med røde og grå detaljer er ekstraudstyr. RS sportssæderne er i Alcantara og læder, ligesom f.eks. også rat og gearvælger er i Alcantara med røde eller grå kontrastsyninger.

Touchskærm afløser drejeknap
Det nye betjeningskoncept for RS 5 er koncentreret om en 10,1” MMI-touchskærm i midten af instrumentpanelet, og den store fritstående skærm med akustisk feedback er drejet let mod føreren. I Audi virtual cockpit plus (12,3” skærm) informerer specielle RS-visninger om dæktryk, drejningsmoment, ydelse, motorolietemperatur, omgangstidsmålinger, accelerationsmålinger og g-kræfter. Det valgfrie head-up display tilbyder også eksklusiv RS-grafik.

Momentstærk motor
Den 2,9-liters V6-benzinmotor med biturbo udgør hjertet i Audi RS 5. Den yder 450 hk og leverer det enorme moment på 600 Nm allerede fra 1.900 omdr./min. Begge RS 5-modeller accelererer fra 0 til 100 km/t på 3,9 sekunder og når en tophastighed på op til 280 km/t som ekstraudstyr.

Føreren kan styre gearskiftet i den hurtigskiftende 8-trins tiptronic via de nye større aluminiumsskiftekontakter på rattet. Det permanente firehjulstræk quattro giver RS 5 den afgørende mængde ekstra trækkraft, dynamik og stabilitet uanset vejret, og kørslen gøres endnu mere sportslig med et sportsdifferentiale (ekstraudstyr) på bagakslen, der aktivt fordeler drejningsmomentet mellem hjulene.

Sportslig undervogn
Audi RS 5 er som standard udstyret med en stram RS-sportsundervogn, mens RS-sportsundervogn plus med Dynamic Ride Control fås som ekstraudstyr og leverer en yderligere præcis og stram køreoplevelse også ved høje hastigheder i sving.

Ud over de velkendte modes – comfort, auto og dynamic – tilbyder køredynamiksystemet Audi drive select (standard) også to nye modes – RS1 og RS2. Når føreren har indstillet de to modes, så de passer til deres personlige præferencer, og har gemt dem, kan de hurtigt og direkte aktiveres via “RS MODE”-knappen på rattet uden at skulle ind i MMI-systemet igen. Audi drive select påvirker blandt andet motor- og gearkassestyringen, servofunktionen, undervognen, den dynamiske styring, quattro-sportsdifferentialet, motorlyden samt klimaanlæggets karakteristik.

Audi RS 5 i Danmark
I Danmark introduceres Audi RS 5 Sportback i foråret 2020, mens den danske importør har valgt ikke at udbyde Audi RS 5 Coupé, ligesom Audi A5 Coupé heller ikke vil blive udbudt. Der er endnu ikke danske priser, ligesom udbuddet af udstyr heller ikke er fastlagt.

ANNONCE
Del

Seneste nyt