Privatleasing mere end fordoblet på et år
Privatleasing har gjort et stort comeback. Mens bilsalget har fået en sløj start på året med et fald to måneder i træk, er privatleasing steget med 120 procent over de seneste 12 måneder. I februar tegnede privatleasing sig for hver sjette nye bil hos de danske husholdninger. Det skriver Nykredit
Der kommer færre mikro-biler og flere biler mellemklassebiler på
vejene i takt med, at privatleasing vinder øget indpas blandt
danske husholdninger. På blot et år er privatleasing steget med
120 procent, og når familien vælger at lease frem for at købe
ender valget typisk på en bil i mellem-eller familieklassen.
- I kølvandet på finanskrisen har vi set en stor stigning i
salget af små, brændstoføkonomiske biler, som dels har
været attraktivt prissat, men som også har appelleret til
forbrugere, der ønskede lave driftsomkostninger snarere
end høj cigarføring. Det ser ud til at ændre sig nu i takt
med at krisestemningen blandt forbrugerne er aftagende, siger forbrugerøkonom i Nykredit, Johan JuulJensen.
Mellemklassebiler udgjorde cirka en femtedel af det samlede
bilsalg over de seneste 12 måneder, hvilket er en stigning fra
mindre end hver sjette i de 12 måneder, der gik forud.
Samtidig er Danmarks hidtil mest solgte bil de seneste par år, VW
UP!, er ikke mindst takket være gode leasingtilbud, røget ned på
en tredjeplads efter to peugeot-biler.
Privatleasing har ellers været på retur siden 2012, hvor et lovindgreb gjorde det mindre attraktivt at lease. Importørerne har dog
arbejdet hårdt for bedre priser fra bilfabrikkerne, og i dag er
niveauet højere end det hidtidige topniveau før lovindgrebet i
2012.
- Salgstallene viser, at der sælges flere biler i de lidt større
klasser end tidligere. Det kan skyldes øget forbrugertillid, men det kan også være et udtryk for gode leasingtilbud på biler i mellem- og familieklassen. Ved leasing
vælger forbrugeren oftest de lidt større biler, fordi det
relativt set er mere fordelagtigt end at lease en minibil,
siger Johan Juul-Jensen.