Porsche 911 Targa 4 GTS og Cayenne Turbo S: To verdenspremierer sparker det nye år i gang
Porsche på Detroit Auto Show 2015
Porsche 911 Targa 4 GTS og Cayenne Turbo S fejrer deres verdenspremierer på North American International Auto Show i Detroit 2015. For første gang kombineres den vellykkede GTS idé med det klassiske Targa koncept i 911 Targa GTS. Den mere kraftfulde motor med 430 hk (316 kW) og Sport Chrono pakken genererer endnu mere dynamiske præstationer. Andre GTS-specifikke tiltag omfatter matsorte 20-tommer hjul med centrale låsebolte, sport design front, sorte luftindtag og sorte GTS logoer på dørene og på bagsmækken. GTS modellen har sort alcantara på rat og sæder, og sort børstet aluminium i kabinen skaber et sportsligt look.
Den nye topmodel i den seneste generation Cayenne er primært kendetegnet ved en motor med turboladere integreret i udstødningsmanifolden. Det øger effekten af Cayenne Turbo S til 570 hk (419 kW), hvilket er 20 hk mere end den tidligere model. Bilens maksimale drejningsmoment, som blev forhøjet med 50 Nm til 800 Nm, øger ydeevnen, og de nye turboladere sikrer biturbomotoren endnu bedre respons.
Begge de nye modeller leverer maksimal køreglæde med deres topniveau af spotslighed, og de er perfekte eksempler på Porsches succes, på verdens største sportsvogns- og SUV-marked, USA. Lige siden Porsche 356 blev introduceret i 1950'erne, har Porsche med sine køretøjer i USA appelleret til en meget åbensindet kundegruppe, et klientel der virkelig værdsætter en unik blanding af sportslighed, ydeevne og design. Det er grunden til, at USA traditionelt set har været det største globale marked for Porsche. I 2014 blev omkring en fjerdedel af alle producerede Porsche leveret til USA.
De nye 911 Targa 4 GTS: Kraftigere, dynamisk og udsøgt styling
For at markere 50-året for 911 Targa tilbyder Porsche for første gang denne meget populære model i en mere kraftfuld og dynamisk GTS-version. 911 Targa 4 GTS leverer meget sikker kørsel med firehjulstræk, den markante tagbøjle og den fuldautomatiske tagkonstruktion, der giver hurtig mulighed for sjov kørsel i fri luft. Modellen har fået et løft i de dynamiske præstationer: GTS motor med 430 hk (316 kW) og som standard Sport Chrono pakke, PASM chassis, 20-tommer hjul og sportsudstødningssystem.
På trods af sine betydeligt udvidede funktioner, blev vægt-til-effektforholdet i 430-hk motoren forbedret fra 3,9 kg pr. hk til kun 3,6 kg pr hk i forhold til S-modellen. Det giver Targa 4 GTS en tophastighed på over 300 km/t med en PDK transmission. Targa 4 GTS bruger 4,3 sekunder fra nul til 100 km/t. Selvom motoren producerer yderligere 30 hk (22 kW), med dens kombinerede brændstofforbrug - der spænder fra 10,0-10,9 km/l, afhængigt af typen af transmission - er brændstofforbruget præcis det samme som for 911 Targa 4S.
Den seneste Targa-model er allerede ved første øjekast tydeligvis en GTS-model med firehjulstræk.
Sammenlignet med til de to-hjulstrukne 911 Carrera modeller, er de bageste hjulkasser øget med yderligere 22 millimeter, og de bageste dæk er ti millimeter bredere. Fronten er defineret ved et sportsligt design med en åbning til den ekstra centerplacerede køler og røgfarvede bi-xenon forlygter, med funktionen Porsche Dynamic Light System (PDLS). Set fra siden er de karakteristiske GTS kendetegn bl.a. de silkematte sorte 20-tommer 911 Turbo S hjul med centrale låse, sport design sidespejle og "GTS" typografien i sort på dørene. På tagbøjlen i sølvlook står Targa logoet malet i silkemat sort. Det sorte udtryk på hækken ses bl.a. ved de blanke trim lister på luftindtaget, på model-logoet og på krom udstødningsrørene.
GTS-DNA’et er også defineret i kabinen i 911 Targa 4 GTS. Integreret i midten af instrumentpanelet er stopuret fra Sport Chrono pakken. Sæderne er fire-vejs justerbare Sport Plus sæder (med sort GTS logo på nakkestøtterne), som giver ekstra sidestøtte og komfort til både fører og passager. Det dominerende interiørmateriale er sort alcantara, som blot vejer det halve i forhold til traditionelt læder.
Targa har været et etableret medlem af 911 modellinjen, siden den fik sin debut tilbage i 1965. Omkring en ud af otte solgte 911 modeller var en Targa. Markedsandelen for den seneste generation af 911 Targa med dens karakteristiske tagbøjle er 13 procent - og tallet er voksende. Med 911 Targa 4 GTS vil Porsche udvide sin line af den moderne klassiker ved at tilføje en topmodel, hvor både pakken af standardfunktioner og pris er tiltalende.
Porsche 911 Targa 4 GTS bliver lanceret i Danmark omkring april 2015. Prisen bliver kr. 2.932.903 inkl. moms og levering.
Den nye Porsche Cayenne Turbo S: Topatleten blandt SUV'er
På Detroit Auto Show 2015 introducerer Porsche også den nye Cayenne Turbo S - topmodellen i den sportslige SUV modelserie. Den 4,8-liters V8 biturbo motor udvikler nu 570 hk og 800 Nm. Et chassis, der er tunet til maksimal køredynamik og indeholder en bred vifte af styresystemer, gør også Cayenne Turbo S til en ægte topatlet. Den kører en omgang på Nürburgrings Nordsløjfe på 7:59,74 minutter. Porsche Cayenne sætter ny rekord for SUV'er her, og det viser også, at hver Porsche er en ægte sportsvogn - også i SUV segmentet.
Den forbedrede reaktion fra biturbomotoren er primært grundet de integrerede turboladere, der nu huses direkte i udstødningsmanifoldet. Den højt ydende motor yder 20 hk mere og 50 Nm mere moment end den tidligere motor. Cayenne Turbo S accelererer fra nul til 100 km/t på 4,1 sekunder - hvilket er 0,4 sekunder hurtigere end den tidligere model. Dens tophastighed er nu 284 km/t.
Porsche Cayenne Turbo S understreger også sin position som en topatlet med sit forbedrede chassis. Standard i modellen er Porsche Composit keramiske bremser (PCCB) med 420 mm store forreste bremseskiver og, for første gang, ti-stemplede bremsekalibre. De bageste bremser har 370 mm skiver og fire-stemplede bremsekalibre. Det aktive stabiliseringssystem, Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) reducerer risikoen ved kørsel gennem sving. Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) øger dynamisk handling og stabilitet og forbedrer mærkbart styring i kurver. Det aktive Porsche Traction Management System (PTMS) sørger for, at der er permanent træk på baghjulene samtidig med, at det tilbyder fuld variabel kraftfordeling til forhjulene. Nogle af fordelene ved samspillet mellem alle systemer er fremragende køredynamik og trækkraft samt en høj grad af fleksibilitet ved enhver hastighed.
Standardudstyret i Cayenne Turbo S afspejler topniveauet i denne model. Bl.a. 21-tommer hjul i karakteristisk 911 Turbo design med sortmalede kanter, LED-forlygter, herunder Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus), læderinteriør med Porsche logo præget på alle nakkestøtter samt carbon interiørlister. Interiøret fås også i en helt ny farvekombination: Sort/creme. Luftindtaget er malet i sort højglans, undersiden af sidespejlene i samme farve, tagspoiler og bagspoiler er indfarvet i bilens farve. Sportsudstødningssystem fås som ekstraudstyr, som er udstyret med en soundsymposer, der overfører V8 lydoplevelsen til kabinen.
Porsche Cayenne Turbo S vil blive lanceret i Danmark i andet kvartal af 2015. Prisen bliver kr. 3.576.342 inkl. moms og afgift.
Både Porsche 911 Targa 4 GTS og Porsche Cayenne Turbo S kan allerede nu bestilles hos Danmarks to autoriserede Porsche Centre: Porsche Center Sjælland og Porsche Center Jylland