Porsche 911 fødselsdagsudgave
Porsche klar med ny 50 års jubilæumsmodel
Hemmeligheden bag Porsches succes med 911 modellen er nok mest af alt, at den synes at forene åbenlyse modsætninger. Porsche 911 er lige dele tradition og innovation, eksklusivitet og anvendelighed samt ekstreme præstationer og et lavt forbrug. I år er det 50 år siden, at den første 911 blev præsenteret og den har været selve Porsches sjæl lige siden. Det vil blive markeret med en særlig jubilæumsmodel, der præsenteres for offentligheden på den internationale biludstilling i Frankfurt til september.
Produktionen er begrænset til 1.963 eksemplarer, efter det år Porsche 911 blev præsenteret første gang. Den særlige jubilæumsudgave kaldet 911 50th Anniversary Edition er baseret på 911 Carrera S, med baghjulstræk og den 3,8-liters udgave af Porsches klassiske 6-cylindrede boxermotor. Karrosseriet er dog det, som normalt er forbeholdt den firehjulstrukne Carrera 4S med de bredere og mere svungne bagskærme.
Nogle har måske undret sig over, at 911 af og til ses omtalt som Porsche 901. Det var faktisk modellens oprindelige typenummer og egentlig var det meningen, den nye model skulle hedde Porsche 901. Aftenen inden den internationale biludstilling i Frankfurt slog dørene op i september 1963, blev 901 dog ændret til 911 og en legende var født. Dens DNA har været tydelig i enhver Porsche lige siden.
Porsche 911 har altid formået at bevare sin unikke og helt særlige karakter, hvilket dog på ingen måde har betydet, at den tekniske udvikling har stået stille. Det er tydeligt på den nye jubilæumsmodel, som inkluderer mange af de elementer, som har kendetegnet Porsche 911 de sidste 50 år. Udgangspunktet er baseret på den 400-hestes 911 Carrera S, med en særlig kalibreret udgave af det revolutionerende Porsche Active Suspension Management (PASM), der til fulde udnytter den bredere sporvidde og det ekstra vejgreb, som følger med karrosseriet fra Carrera 4.
Den særlige sportsudstødning giver en helt speciel lyd, mens de unikke 20-tommer store alufælge i matsort med højglanspoleret aluminium er en hyldest til de klassiske Fuchs-fælge. Kromstriber på luftindsugningen foran, over motorrummet og mellem baglygterne giver jubilæumsudgaven et helt særligt og klassisk udseende, mens den sofistikerede teknologi understreges af Porsche Dynamic Light System med bi-xenon forlygter og dynamisk kurvelys.
Jubilæumsmodellen af Porsche 911 fås i to unikke farver, henholdsvis en lys Graphite Grey og en mørk Geyser Grey metallic, samt sort. På bagenden findes det særlige ”911 50” -logo, som ses på omdrejningstælleren, i dørkarmene og er broderet i nakkestøtterne. Derudover findes et særligt emblem i passagersiden af instrumentbordet med det individuelle produktionsnummer. Andre særlige kendetegn er kromstriben omkring vinduesrammerne og de særlige sidespejle fra Porsches Sport Design-linje.
Interiøret indeholder adskillige referencer til den første Porsche 911. Tallene i instrumenterne er eksempelvis i den særlige grønne farve fra dengang, ligesom nålene i instrumenturene er i hvid og sølv. Sæderne er i dellæder med et midterstykke i et særligt stof, med et mønster som det klassiske Pepita-indtræk fra 60’ernes Porsche 911. Der findes også et komplet læderindtræk i Agate Grey eller sort med særlige syninger, mens elsæder med 14 justeringsmuligheder forkæler fører og passager. Som ekstraudstyr findes sportssæder med 18 elektriske justeringsmuligheder.
Som i det øvrige 911-program er der mulighed for at vælge enten den 7-trins manuel transmission eller 7-trins PDK, hvor gearvælgeren matcher de særlige indlæg i døre og midterkonsol i børstet aluminium, hentet fra Porsches Exclusive-program. Når det gælder præstationerne, er de dog meget nutidige. 0-100 km/t er overstået på 4,3 sekunder, tophastigheden 300 km/t og det gennemsnitlige forbrug er 11,4 km/l.
Porsche 911 50th Anniversary Edition introduceres i Danmark i efteråret 2013 til en pris med 7-trins manuel fra kr. 2.590.784 inkl. moms og afgifter og 7-trins PDK fra kr. 2.672.207 inkl. moms og afgifter og kan allerede nu bestilles hos de to autoriserede Porsche Centre, Porsche Center Jylland og Porsche Center Sjælland.
Produktionen er begrænset til 1.963 eksemplarer, efter det år Porsche 911 blev præsenteret første gang. Den særlige jubilæumsudgave kaldet 911 50th Anniversary Edition er baseret på 911 Carrera S, med baghjulstræk og den 3,8-liters udgave af Porsches klassiske 6-cylindrede boxermotor. Karrosseriet er dog det, som normalt er forbeholdt den firehjulstrukne Carrera 4S med de bredere og mere svungne bagskærme.
Nogle har måske undret sig over, at 911 af og til ses omtalt som Porsche 901. Det var faktisk modellens oprindelige typenummer og egentlig var det meningen, den nye model skulle hedde Porsche 901. Aftenen inden den internationale biludstilling i Frankfurt slog dørene op i september 1963, blev 901 dog ændret til 911 og en legende var født. Dens DNA har været tydelig i enhver Porsche lige siden.
Porsche 911 har altid formået at bevare sin unikke og helt særlige karakter, hvilket dog på ingen måde har betydet, at den tekniske udvikling har stået stille. Det er tydeligt på den nye jubilæumsmodel, som inkluderer mange af de elementer, som har kendetegnet Porsche 911 de sidste 50 år. Udgangspunktet er baseret på den 400-hestes 911 Carrera S, med en særlig kalibreret udgave af det revolutionerende Porsche Active Suspension Management (PASM), der til fulde udnytter den bredere sporvidde og det ekstra vejgreb, som følger med karrosseriet fra Carrera 4.
Den særlige sportsudstødning giver en helt speciel lyd, mens de unikke 20-tommer store alufælge i matsort med højglanspoleret aluminium er en hyldest til de klassiske Fuchs-fælge. Kromstriber på luftindsugningen foran, over motorrummet og mellem baglygterne giver jubilæumsudgaven et helt særligt og klassisk udseende, mens den sofistikerede teknologi understreges af Porsche Dynamic Light System med bi-xenon forlygter og dynamisk kurvelys.
Jubilæumsmodellen af Porsche 911 fås i to unikke farver, henholdsvis en lys Graphite Grey og en mørk Geyser Grey metallic, samt sort. På bagenden findes det særlige ”911 50” -logo, som ses på omdrejningstælleren, i dørkarmene og er broderet i nakkestøtterne. Derudover findes et særligt emblem i passagersiden af instrumentbordet med det individuelle produktionsnummer. Andre særlige kendetegn er kromstriben omkring vinduesrammerne og de særlige sidespejle fra Porsches Sport Design-linje.
Interiøret indeholder adskillige referencer til den første Porsche 911. Tallene i instrumenterne er eksempelvis i den særlige grønne farve fra dengang, ligesom nålene i instrumenturene er i hvid og sølv. Sæderne er i dellæder med et midterstykke i et særligt stof, med et mønster som det klassiske Pepita-indtræk fra 60’ernes Porsche 911. Der findes også et komplet læderindtræk i Agate Grey eller sort med særlige syninger, mens elsæder med 14 justeringsmuligheder forkæler fører og passager. Som ekstraudstyr findes sportssæder med 18 elektriske justeringsmuligheder.
Som i det øvrige 911-program er der mulighed for at vælge enten den 7-trins manuel transmission eller 7-trins PDK, hvor gearvælgeren matcher de særlige indlæg i døre og midterkonsol i børstet aluminium, hentet fra Porsches Exclusive-program. Når det gælder præstationerne, er de dog meget nutidige. 0-100 km/t er overstået på 4,3 sekunder, tophastigheden 300 km/t og det gennemsnitlige forbrug er 11,4 km/l.
Porsche 911 50th Anniversary Edition introduceres i Danmark i efteråret 2013 til en pris med 7-trins manuel fra kr. 2.590.784 inkl. moms og afgifter og 7-trins PDK fra kr. 2.672.207 inkl. moms og afgifter og kan allerede nu bestilles hos de to autoriserede Porsche Centre, Porsche Center Jylland og Porsche Center Sjælland.