FinansBureauet

Pendlerne i Hovedstaden kører længere for at komme på arbejde

Pendlerne fra Hovedstaden tilbagelægger flere og flere kilometer for at komme på arbejde. Forrige år pendlede de i gennemsnit 27,9 kilometer om dagen, hvilket er 16 procent længere end i 2002, viser en opgørelse fra Dansk Byggeri.

I Hovedstaden kørte pendlerne i alt 17,3 millioner kilometer om dagen i 2017. Det svarer til at køre fra København til Rom cirka 9.100 gange. Det er en stor stigning i forhold til 2002, hvor pendlerne fra hovedstadsområdet samlet set pendlede 13,4 millioner kilometer om dagen

- Den stigende pendling skaber kø og trængsel på vejene og behov for en udvidelse af motorvejsnettet og en mere effektiv kollektiv trafik. De mange timer, vi bruger i trafikken, er dyre for os alle sammen. Derfor er der behov for, at politikerne får sat skub i de vej- og baneprojekter, der allerede ligger klar, siger Henrik Friis, branchedirektør i Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri.

I Hovedstaden er det pendlerne fra Høje-Taastrup, der kører længst for at komme til og fra arbejde. Her kører pendlerne i gennemsnit 35,4 kilometer om dagen. I 2002 kørte pendlerne i Glostrup Kommune 20,9 kilometer til og fra arbejde, mens de i 2017 kørte hele 26,4 kilometer om dagen.

I Dragør kører pendlerne i gennemsnit 34,8 kilometer om dagen, mens pendlerne i Ballerup tilbagelægger 28,4 kilometer om dagen. Pendlerne fra Rødovre er dem, der har den korteste afstand til arbejdet. I gennemsnit pendler de 23,4 kilometer om dagen.

- Med de store afstande, som pendlerne kører hver dag, er der ingen tvivl om, at de er klar til at pendle langt for at komme på arbejde. Men hvis bus- og togtrafikken ikke glider let, og bilisterne spilder tid på at sidde i kø både morgen og eftermiddag, så bliver det svært for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, der ikke bor i nærheden. Så det går ud over væksten, hvis infrastrukturen ikke er i orden, siger Henrik Friis.

Han peger på, at der er flere vej- og baneprojekter i Hovedstaden, der er oplagte at sætte skub i nu.

- Det gælder blandt andet en udbygning af motorring 3 og 4 og forbindelserne mellem disse meget vigtige trafikkorridorer, der vil gøre hverdagen lettere for både pendlere og virksomheder. Der er også behov for opstart af en Ring 5 og udbygning af Øresunds- og Amagermotorvejene. Der skal mere fart på S-togene, og det er vigtigt, at de nye signaler ikke medfører, at køreplanen er langsommere, end da S-togsdriften startede for over 80 år siden. Tværtimod skal der flere afgange og hurtigere S-togsdrift. Tænketanken Kraka har tidligere lavet en analyse, der netop viser, at mange infrastrukturprojekter på sigt vil give overskud. Så det er bare med at komme i gang, siger branchedirektør Henrik Friis, Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri.

Tallene i Dansk Byggeris opgørelse dækker alle former for pendling.

ANNONCE
Del
Om forfatteren
Claus Fledelius Claus Fledelius

Følg på:

Claus Fledelius er cand.polit. og chefredaktør på FinansBureauet. Har tidligere bl.a. været økonomisk journalist og redaktør for Børsen Magasiner og Bonnier Publications, og har derudover stået som forfatter til flere skattepolitiske rapporter.

Vil du blogge hos os?

Seneste nyt