FinansBureauet

Pendlere rammes på pengepungen

Benzinpriserne synes kun at kende en retning, og det er op. Og det rammer pendlere hårdt på pengepungen.

Pendlere rammes på pengepungen

Normalt er der en sammenhæng mellem den økonomiske tilstand i verdensøkonomien og oliepriserne. Når økonomierne kører i fuldt gear, forbruges der også mere olie, som følgelig stiger i pris. Men det seneste stykke tid er denne kobling blevet sat ud af spil. For mens store dele af verdensøkonomien ømmer sig, og snakker om krise, så tordner olie- og benzinpriserne i vejret.

Og det rammer pendlerne direkte på pengepungen. BRFkredit har regnet på hvor meget de stigende benzinpriser koster en pendlerfamilie i kroner og ører. "Dyrere benzin og diesel rammer i sagens natur særligt pendlerne. I forhold til i 2006 er der blevet færre pendlere, men til gengæld kører de flere kilometer. Ifølge vores analyse vil en tur fra fx Næstved til København koste ca. 14 kr. mere om dagen, hvis benzinprisen stiger med 1 kr. Det bliver til lidt over 3.000 kr. mere om året. Samtidig er vores privatbilpark de sidste 10 år blevet ældre – fra i gennemsnit 8,4 år til 9,5 år. Det påvirker også brændstoføkonomien", fortæller cheføkonom Ulrikke Ekelund fra BRFkredit.

I 2010 pendlede knap 2,5 mio. danskere til og fra arbejde. Der har været en faldende tendens, men til gengæld pendler vi længere end for få år siden. I gennemsnit pendler vi ca. 20 km. til arbejde, men det dækker over ganske store forskelle. Således er der især omkring København og Århus en stor gruppe, der hver dag tilbagelægger mange kilometer for at komme på arbejde. Mange af disse pendlere har den seneste tid oplevet, at deres rådighedsbeløb er faldet ganske pænt i takt med olieprisernes himmelflugt.

I dag koster en liter blyfri 95 benzin over 13,80 kr., hvilket betyder, at en daglig tur mellem fx Slagelse og København med en gennemsnitsbil koster ca. 45 kr. mere i dag end i januar 2011. BRFkredit vurderer, at pendlerne nok må berede sig på, at en større del af lønnen fremover vil gå til benzin. Stiger benzinen med yderligere 1 kr. vil en pendler mellem fx Aabenraa og Kolding, svarende til ca. 126 km om dagen, opleve et fald i rådighedsbeløbet på ca. 1.965 kr. om året. "Når brændstofpriserne stiger kraftigt, bliver familiernes økonomiske råderum mindre. Hvor stor effekt, de stigende brændstofpriser reelt får i forhold til boligmarkedet, er svært at svare på, da der jo er meget andet, der spiller ind på familiernes økonomi end brændstofpriserne, og dermed for den pris de er villige til at betale for en bolig", fortæller cheføkonom Ulrikke Ekelund.

Men selvom brændstofpriserne er i øjeblikket er høje, er det ifølge BRFkredit langt fra sikkert, at toppen er nået. Der er tegn på vækst i både USA og Europa, og det vil øge efterspørgslen og dermed prisen på olie. Når producentpriserne stiger, stiger momsen, og ud over det er der måske udsigt til stigende afgifter. "Der er lidt mere positive takter på den økonomiske front fra USA, og vi forventer samtidig, at der vil være øget vækst i Europa i 2013. Alt andet lige vil vækst i USA og Europa øge efterspørgslen og dermed prisen på olie", forklarer cheføkonom Ulrikke Ekelund fra BRFkredit.

Stiger benzinprisen med 1 kr. vil det, for en pendler mellem fx Svendborg og Odense svarende til 92 km om dagen, betyde en ekstra udgift på 7 kr. om dagen, mens en pendler, der kører 256 km om dagen mellem Nykøbing Falster og København, vil skulle betale 18 kr. ekstra om dagen. Arbejder man 220 dage om året, kan man se frem til en ekstra regning på henholdsvis ca. 1.435 kr. og 3.994 kr.

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce