Pas på ordet, gratis, i din markedsføring
Som erhvervsdrivende skal du være påpasselig med at bruge ordet gratis i din markedsføring. Det fortæller Advodan
Forbrugerombudsmanden har for nyligt strammet fortolkningen af, hvornår en erhvervsdrivende må kalde en vare eller en ydelse for ”gratis”. Det skriver Dansk Erhverv.
”Hvis du beder en forbruger om at tilmelde sig dit elektroniske nyhedsbrev mod, at du eksempelvis sender en e-bog til vedkommendes e-mailadresse, så må du ikke markedsføre din e-bog som ”gratis”,” forklarer advokat Kristian Weber fra ADVODAN i Glostrup.
”Forbrugerombudsmanden har dermed slået helt fast, at det er vildledende markedsføring at bruge ordet ”gratis”, hvis ikke dit produkt eller din ydelse reelt er gratis, ” siger han.
Data udgør en værdi
I EU-kommissionens egen vejledning til direktivet om urimelig handelspraksis står der, at anvendelsen af ordet ”gratis” kan være vildledende, hvis et gratis produkt forudsætter forbrugerens accept af at modtage elektronisk markedsføring.
Det samme fremgår af Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring. I pkt. 17 står der, at udtrykkene ”gratis”, ”vederlagsfrit”, ”uden betaling” eller lignende kun må anvendes, hvis den erhvervsdrivende ikke afkræver forbrugeren andre omkostninger end de uundgåelige udgifter, der er forbundet med at reagere på markedsføringen. Uundgåelige omkostninger kan for eksempel være porto for at sende et fysik produkt til forbrugeren.
Advokatens anbefaling
Generelt anbefaler Kristian Weber alle virksomheder at sætte sig godt ind i markedsføringsloven, da der både kan være store bøder og et dårligt omdømme på spil, hvis reglerne bliver overtrådt. I den forbindelse er det vigtigt at være opmærksom på den nye markedsføringslov, som forventes at træde i kraft den 1. juli 2017.