FinansBureauet

Otte ud af ti netbanksindbrud lykkes

Langt størstedelen af de digitale indbrudsforsøg rettet mod danskernes netbank lykkes, ifølge en ny analyse. Svindlerne er blevet mere overbevisende, og det får mange danskere til at falde i fælden, lyder forklaringen fra Spar Nord.

Svindlerne har let spil, når det kommer til at tiltvinge sig adgang til danskernes netbank. Otte ud af ti netbanksindbrud, der bliver anmeldt til politiet, lykkes nemlig ifølge aktuelle tal fra Finans Danmark, som Spar Nord har bearbejdet. Heraf fremgår det, at der i første kvartal af 2019 er anmeldt 91 forsøg på at bryde ind i netbanker, hvoraf 72 indbrud lykkedes, svarende til godt 80 procent.

Analysen peger på, at svindlerne bliver bedre og bedre til at narre danskerne. Andelen af succesfulde netbanksindbrud er således steget fra 42 procent i 2016 til 74 procent i 2018, og som om det ikke var slemt nok, er også antallet af indbrudsforsøg mangedoblet de seneste år, forklarer afdelingsdirektør i Spar Nord Anders Dørum Jensen:

- Antallet af indbrudsforsøg, der er rettet mod danskernes netbank, er næsten tyvedoblet de seneste tre år alene, mens det samlede beløb, som er blevet stjålet fra ofrene, er mere end seksdoblet i samme periode. Den uheldige udvikling ser ud til at være fortsat i 2019, hvor der i årets første tre måneder allerede er stjålet for halvdelen af det beløb, der blev stjålet i danske netbanker i hele 2018, siger han og fortsætter:

- Derudover kan vi også se, at de stjålne beløb per netbanksindbrud er vokset markant i 2019 sammenlignet med sidste år. Her slap svindlerne afsted med godt 22.000 kroner per indbrud, mens der i år er blevet stjålet for omkring 48.000 kroner per indbrud.

Ifølge Anders Dørum Jensen skyldes den ærgerlige udvikling dels, at de kriminelle benytter sig af mere og mere avancerede metoder for at lokke adgangsinformationer ud af deres ofre, og dels er svindlerne i dag langt mere overbevisende end for blot få år siden:

- Svindlerne benytter sig i dag af en lang række metoder til at få fat på personlige oplysninger, som i sidste ende kan give adgang til et givent offers netbank. Det kan for eksempelvis ske via falske e-mails eller telefonopkald.

De nævnte svindelnumre har været brugt gennem en årrække, men alligevel bliver metoderne ifølge Anders Dørum Jensen stadig sværere og sværere at gennemskue for den almindelige dansker:

- I dag ringer svindlerne i stigende grad fra danske +45-numre eller sender e-mails eller sms’er, hvor de udgiver sig for at være din bank, Skat eller noget helt tredje, og spørger efter dybt fortrolige og personlige oplysninger. De taler flydende dansk og spiller ofte på frygt for at lokke danskerne til at dele deres personlige oplysninger som eksempelvis NemID, forklarer han og fortsætter:

- Vi oplever, at flere, der er gået i fælden, har det rigtig skidt efterfølgende. Mange anser det som et overgreb på linje med et fysisk indbrud. Det skaber en stor utryghed og ikke mindst skepsis over for digitalisering – særligt blandt den ældre del af befolkningen.

Anders Dørum Jensen slår fast, at din bank aldrig vil bede dig oplyse eksempelvis din NemID-kode eller dit login til netbanken, da de ikke har brug for den information.

- Sker det, skal alarmklokkerne begynde at ringe med det samme, og så bør du straks lægge på og rette direkte henvendelse til dit pengeinstitut. Hellere lægge på én gang for meget end for lidt, hvis du bliver i tvivl om opkaldets oprigtighed, slutter han.

Sådan bliver danskerne blandt andet snydt
Telefonen ringer, nummeret er dansk, og du bliver mødt af en flink, dansktalende mand eller kvinde. Personen fortæller, at de ringer fra dit pengeinstituts sikkerhedsafdeling, da de har registreret, at din netbank netop nu er under angreb fra svindlere, der forsøger at lave en overførsel fra din konto.

Heldigvis tilbyder personen i røret at hjælpe dig ved at slette overførslen. Du skal blot udlevere dine login-oplysninger til netbanken og din NemID-kode. Du bliver måske skeptisk, men du får at vide, at det kun er et spørgsmål om tid, før pengene er væk, og du skal derfor handle hurtigt, hvis transaktionen skal stoppes. Du bliver mere og mere bekymret, og det mærker svindlerne og bruger det mod dig.

Du giver efter, og herefter fortæller de dig, at situationen nu er afværget. De fortæller ydermere, at de vil få din rådgiver til at kontakte dig inden for kort tid, så du kan få sikret dig, at alt er i orden. Du takker og lægger på, og næste gang du åbner din netbank, er kontoen tom.

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce