Oplevelser til medarbejderne
De danske virksomheder, der vælger at give julegaver til deres medarbejdere, vælger i højere grad at give oplevelsesgaver frem for materielle goder.
Oplevelsesgaver frem for vin og chokolade
Om det er fordi vi ganske enkelt ikke har mere plads i vinreolen, eller fordi vi ikke værdsætter de materielle værdier i samme grad som tidligere, er svært at sige. Men én ting er sikkert – oplevelser hitter som julegaver.
Et gavekort til en oplevelse, er en mere personlig gave end det umiddelbart lyder som, da det ofte er den enkelte medarbejder selv, der vælger hvilken type oplevelse han/hun ønsker at berige sig selv med.
Der findes et decideret hav af muligheder, alt lige fra stille og rolige cafébesøg til de helt vanvittige som testflyvning af jagerfly.
Hos firmaer som oplevelsesgaver.dk er det tydeligt, at mærke fremgangen og den stigende efterspørgsel. Både i forhold til en generel stigning i salget, men i særdeleshed i forbindelse med julen, er salget af oplevelsesgaver nærmest eksploderet i forhold til salgstallene for bare et par år tilbage.
Oplevelser til enhver smag
Det fede ved oplevelsesgaver er det massive udvalg af oplevelser, der stadig stiger i takt med at denne gaveform bliver mere og mere populær.
I starten var det primært brunch- frokost eller middagsoplevelser der hittede, men i og med at oplevelsesgaverne vinder terræn, er oplevelserne for alvor blevet udvidet, og omfatter i dag alt fra restaurantbesøg, vinsmagningskurser, testkørsel af superbiler som f.eks. Porsche, Lamborghini eller Ferrari. I den mere ekstreme genre, kan en oplevelsesgave også omfatte faldskærmsudspring, tigertæmning, kampvognskørsel, jagerpilottræning og meget, meget mere.
Helt reelt er der ingen begrænsninger for hvilke oplevelser man kan berige sig med – det er virkelig kun fantasien der sætter grænser.
En oplevelse er en personlig gave
Almindelige gavekort har i manges øjne et meget upersonligt skær over sig, da der ikke nødvendigvis ligger meget tanke bag. Sådan er det ikke med et oplevelsesgavekort.
Når vi giver en oplevelsesgave (som f.eks. en tur bag rattet i en toptunet Ferrari), er det fordi vi har gjort os nogen tanker om modtageren af gaven. Selvfølgelig er det, uanset hvordan man vender og drejer det, stadig et gavekort, men hvor almindelige gavekort ofte blot dikterer et givent beløb i en given butik, er et oplevelsesgavekort meget mere specifikt og dermed mere personligt.
Julegaver øger arbejdsglæden
En arbejdsgiver, der vælger at give en julegave til sine medarbejdere, er med til at øge arbejdsglæden hos sine ansatte – og tilfredse medarbejdere betyder øget effektivitet.
Som lønmodtager er en julegaver fra chefen ikke bare en julegave – det er anerkendelse af, at man er en vigtig del af virksomhedens organisme. Og den følelse er med til at gøre os mere loyale overfor vores arbejdsplads, og også give den en ekstra skalle, når der engang i mellem er ekstra tryk på.
Julegaven er altså en fhv. billig måde for arbejdsgiveren, til at sikre sig gladere og mere tilfredse medarbejdere – også i de mere pressede situationer.
Udover en julegave, er sociale arrangementer også med til at øge vores loyalitet overfor arbejdspladsen.
Derfor er f.eks. julefrokost, sommerfest eller en tur på det lokale fodboldstadion, et rigtig fint tiltag for en arbejdsgiver, da det igen er med til at få medarbejderen til at føle sig værdsat af- og værdifuld for firmaet, og dermed forstærke loyaliteten yderligere.
Julegaver og firmagaver – hvad er reglerne?
Uanset hvor meget din chef gerne vil give dig i julegave, er der nogle skatteregler, det er vigtigt at kende.
Rent skattemæssigt er en oplevelsesgave sidestillet med alm. fysiske gaver, og derfor er det selvfølgelig vigtigt for både arbejdsgiver og medarbejder, at kende til de gældende skatteregler vedr. firmagaver.