FinansBureauet

Opdag svindlen før det er for sent

Trods en øget opmærksomhed på at forebygge svindel, bliver et stigende antal danskere udsat for svindel eller forsøg på samme. Her er en række råd fra Spar Nord til, hvordan du sikrer dig selv bedst muligt.

Der er ingen grænser for nutidens svindlers opfindsomhed. Udover de klassiske mails, optræder svindlen også på sociale medier, sms’er og telefonopkald, men formålet er det samme, at lokke personlige oplysninger ud af folk til at få adgang til deres penge.

Hvor mange er opmærksomme på ikke at udlevere deres NemID eller betalingsoplysninger, hvis de bliver kontaktet af en fremmed, så er tilliden til banken og de offentlige myndigheder en anden sag – og med god grund, men det udnytter svindlerne til egen fordel.

Ringer banken eksempelvis og oplyser, at der har været mistænkelig adfærd på ens konto, og de derfor skal bruge vedkommendes NemID for at løse problemet, så vælger mange i den bedste tro at udlevere de påkrævede oplysninger. Problemet er, at det ikke er banken, der har ringet, men en svindler. For hverken banken eller myndighederne vil bede dig udlevere den slags oplysninger, da de allerede har adgang til eller ikke har behov for de oplysninger.

Det samme problem ses også online, hvor svindlerne indsætter falske links i mailen. I bedste tro vælger flere at besvare mailen eller trykke på links i mailen for at blive klogere på, hvad henvendelsen drejer sig om. Problemet er, at mailen hverken er fra banken, NETS eller en offentlig myndighed, men derimod en svindler, som ønsker adgang til vedkommendes personlige oplysninger.

At svindlen hele tiden bliver mere udspekuleret og professionel, gør det bestemt ikke nemmere at gennemskue. Derfor har Spar Nord udarbejdet en række råd til, hvad du selv kan gøre for at beskytte dig mod svindel:

  • Uanset hvem svindleren påstår at være, må du aldrig give dine koder fra dig.
  • Ventede du ikke henvendelsen, så forhold dig kritisk til indholdet. Giver det mening, at du modtager henvendelsen fra personen på det givne tidspunkt.
  • Føler du, at henvendelsen er truende, appellerende eller kræver øjeblikkelig handling i form af eksempelvis betaling, så forhold dig ekstra kritisk til den.
  • Har du fået en skriftlig henvendelse fra en autoritet eller myndighed, som beder dig oplyse personlige oplysninger, så kontakt dem i stedet telefonisk.
  • Indgår der links i henvendelsen, er det en god idé først at holde musen over linket for at se, hvor linket i virkeligheden leder hen.
  • Vær sikker på, at de vedhæftede filer i en mail er ægte, før du åbner dem.


Er du stadig i tvivl, så kontakt afsenderen på anden vis og få verificeret, at henvendelsen er legitim. På den måde vil afsenderen også blive varslet om, at vedkommende kan være udsat for en eventuel virusinfektion eller kompromittering af eksempelvis en mailkonto.

Gennem app’en, Mit Digitale Selvforsvar, kan du løbende holde dig opdateret på digitale trusler og læse mere om, hvordan du sikrer dig selv bedst mod svindel og misbrug. Det er også muligt at tippe andre om eventuelle trusler, som du måtte støde på. App’en er drevet i et samarbejde mellem Forbrugerrådet Tænk og Trygfonden.

Kilde: Spar Nord

ANNONCE
Del
Om forfatteren
Claus Fledelius Claus Fledelius

Følg på:

Claus Fledelius er cand.polit. og chefredaktør på FinansBureauet. Har tidligere bl.a. været økonomisk journalist og redaktør for Børsen Magasiner og Bonnier Publications, og har derudover stået som forfatter til flere skattepolitiske rapporter.

Vil du blogge hos os?

Seneste nyt