FinansBureauet

OnePlus 6T giver seriøs konkurrence til Apple og Samsung

Den kinesiske smartphoneproducent, OnePlus, har netop lanceret deres nyeste flagskibsmodel, OnePlus 6T. Men OnePlus 6T er ikke bare endnu et flagskib – den er, ifølge OnePlus selv, en flagskibsdræber. Spørgsmålet er, om Apple og Samsung kan beholde deres pladser i toppen af fødekæden, eller om deres velmagtsdage er ved at være ovre?

OnePlus’ vanvittige forretningsstrategi 

Oneplus 6T er den niende telefon fra OnePlus, der fra starten (tilbage i 2014) gjorde det klart, at de var et seriøst alternativ til de etablerede spillere på det globale marked. Deres oprindelige businessplan handlede om at skabe en hype omkring sig selv og dermed gøre dem interessante for forbrugerne – men hvordan gør man lige det?

Der er ingen tvivl om, at markedet for gadgets og smartphones er eksploderet i de senere år, og det er oprigtigt svært at holde trit med alt der rør sig i denne genre. Det er nok nærmest umuligt. Så hvordan får man foden indenfor i et så tæt og konkurrencepræget marked?

Man gør sine produkter svært tilgængelige!

Det lyder måske som en absurd dum idé, hvis man gerne vil sælge sine varer, men det var ikke desto mindre det, der var den oprindelige businessplan for OnePlus. Du kunne nemlig ikke bare købe en OnePlus – du skulle inviteres. Og når du så havde fået en invitation, kunne du selv invitere en ny kunde, som så kan invitere en ny etc. etc.

Denne forretningsmodel gjorde OnePlus eftertragtet, fordi det gør ejerne af OnePlus’ telefoner til en del af en eksklusiv klub – kun for de indviede – og det er noget, der kan få folk til at efterspørge et medlemskab.

4 år med solid vækst

I Danmark er det hhv. Apple, Samsung og Huawei, der sidder på 1., 2. og 3. pladsen, når vi taler markedsandele på smartphonemarkedet. Således udgør deres samlede markedsandele intet mindre end 88,29% ifølge statcounter. Men på en 4. plads kommer OnePlus, der således ligger over både HTC, Sony og LG.

Der er ingen tvivl om, at OnePlus indtil nu har haft massiv succes. De har formået at skabe et navn for dem selv i et svært marked og levere top-kvalitetsprodukter til en langt lavere pris end vi er vant til – eller måske rettere; blevet forvænt med.

En topudstyret iPhone XS Max koster 13.000 kroner, mens en topudstyret OnePlus 6T ”kun” beløber sig til 4.800 kroner. Det er godt og vel en tredjedel af prisen, og med tanke på, at vi typisk skifter mobiltelefon hvert andet år (plus/minus), er det en anseelig besparelse man kan gøre som forbruger.

Pris og kvalitet

I modsætning til, hvad man skulle tro, så er der ingen umiddelbar sammenhæng mellem pris og kvalitet på en OnePlus 6T. Den er propfuld af toptunet og lynhurtig hardware, der – i flere henseender – gør den bedre end sine dyrere konkurrenter.
OnePlus startede med at være svært tilgængelige – det er de ikke mere. Nu er de let tilgængelige, men har samtidig skabt et stærkt brand som forbrugerne forbinder med høj kvalitet til fornuftig pris.

Godt gået, OnePlus.

ANNONCE
ANNONCE
Del
Om forfatteren
Finansbureauet.dk

Følg på:

 

Vil du blogge hos os?

Seneste nyt