FinansBureauet

Øget risiko for falske opkald

Flere danskere oplever i stigende grad svindel eller forsøg på samme, når de færdes på internettet, men også telefonopkald er blevet en metode til at få udleveret personlige oplysninger, hvorfor Spar Nord opfordrer danskerne til at være på vagt.

Trods øget opmærksomhed på at forebygge svindel, bliver svindlernes metoder mere og mere komplekse, og flere ender derfor med at falde i fælden – med store økonomiske konsekvenser til følge. Samtidig er der ingen grænser for svindlernes opfindsomhed, hvor både mails, sociale medier, sms’er og telefonopkald bliver brugt til at lokke personlige oplysninger ud af dig. Altså optræder de i mange former, men deler alle samme formål: At få adgang til dine penge.

Selvom de fleste ved, at de ikke skal udlevere deres NemID-nøglekort til andre eller deres dankortoplysninger, så har svindlerne alligevel held med at få udleveret oplysningerne fra et stigende antal danskere. Eksempelvis ved at udgive sig for at ringe fra banken for at oplyse, at der har været mistænkelig adfærd på kontoen, får de vedkommende til at udlevere NemID-koder for at løse problemet. Problemet er, at det ikke er banken i telefonen, men en svindler.

- Lige nu ser vi en antal stigende sager, hvor kunder er blevet kontaktet af nogen, der udgiver sig for at være fra deres banks sikkerhedsafdeling, der efterfølgende har held med at få udleveret personlige oplysninger, siger afdelingsdirektør Spar Nord Anders Dørum Jensen og fortsætter:

- Uanset hvem svindleren påstår at være, må du aldrig udlevere dine NemID-koder. En bankrådgiver vil på intet tidspunkt kræve at få udleveret koder. Hvis du alligevel bliver i tvivl om, hvorvidt opkaldet er reelt kan du afslutte samtalen og efterfølgende selv ringe op til dit pengeinstitut. Så kan du være helt sikker på, at du har talt med den rette.

Det samme problem gør sig gældende online. I den bedste tro vælger flere at besvare eller trykke på links i indbakken for at blive klogere på, hvad henvendelsen drejer sig om. Problemet er det samme – det er ikke banken, NETS eller en myndighed, men en svindler, der er på spil.

Samtidig er svindlen blevet væsentligt mere professionelt i de senere år, hvilket gør det sværere at gennemskue. Derfor har Spar Nord udarbejdet en række råd til, hvad du selv kan gøre for at beskytte dig mod svindel:

- Forhold dig altid kritisk overfor uventede henvendelser og om det giver mening, at du modtager en henvendelse fra personen på det givne tidspunkt.

- Uanset hvem vedkommende påstår at være, må du aldrig give dine koder fra dig.

- Hvis der indgår links i henvendelsen, er det en god idé først at holde musen over linket for at se, hvor linket i virkeligheden leder hen.

- Vær sikker på, at vedhæftede filer i en mail er ægte, før du klikker på dem.

- Har du fået en skriftlig henvendelse fra en autoritet eller en offentlig myndighed som Nets, Microsoft Support eller Skat, som beder dig om at oplyse personlige oplysninger, så ret i stedet henvendelse til autoriteten telefonisk.

- Hvis du føler, at henvendelsen er truende, appellerende eller kræver øjeblikkelig handling i form af eksempelvis betaling, så forhold dig ekstra kritisk.

Ifølge Anders Dørum Jensen er det helt grundlæggende råd altid at undlade at udlevere personlige oplysninger via mail, sms eller telefon. Samtidig opfordrer han til, at man taler med sine nærmeste om det, da det kan være med til at sikre, at færre rammes.

- Jeg håber, at disse råd og den sunde fornuft kan være med til sikre danskerne mod svindel og dermed være medvirkende til at forbygge dette fremadrettet, lyder det afsluttende fra Anders Dørum Jensen.

Gennem app’en, Mit Digitale Selvforsvar, kan du løbende holde dig opdateret på digitale trusler og læse mere om, hvordan du sikrer dig selv bedst mod svindel og misbrug. Det er også muligt at tippe andre om eventuelle trusler, som du måtte støde på. App’en er drevet i et samarbejde mellem Forbrugerrådet Tænk og Trygfonden.

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce