Nye regler om klagemuligheder, når virksomheder handler med private
Den 1. oktober træder en ny forbrugerklagelov i kraft. En vigtig ændring i loven kræver, at du som erhvervsdrivende skal oplyse dine private kunder om, hvor de kan indgive en klage, hvis der opstår en tvist. Det skriver Advodan
Hvis din virksomhed har en hjemmeside, skal det fremgå tydeligt og let tilgængeligt for kunden, at tvister kan indbringes for det ankenævn, som er gældende i din branche. Det kan eksempelvis være Håndværkets Ankenævn, hvis du er håndværker. Hvis din virksomhed anvender generelle forretningsvilkår, skal oplysningerne også fremgå her, forklarer erhvervsadvokat i ADVODAN Louise Lecanda.
Oplysninger på skrift
Du har også pligt til skriftligt at oplyse dine private kunder om relevant ankenævn og kontaktoplysninger hertil, hvis din virksomhed helt eller delvist afviser et krav fra kunden. Overtræder du de nye regler kan din virksomhed straffes med bøde i grove eller gentagne tilfælde.