FinansBureauet

Nye elbiler på vej fra BMW og Mercedes

Se 15 nuværende og kommende elbiler her

Nye elbiler på vej fra BMW og Mercedes
Da Tesla Roadster Sport så dagens lys vakte det ramaskrig i bilverdenen. For pludselig var der en eldreven bil, som med en acceleration fra 0-100 km/t på 3,7 sekunder kunne give baghjul til mangen en Ferrari og Porsche. Med kun 2.000 solgte eksemplarer blev bilen imidlertid langt fra nogen kommerciel succes - med røde tal på bundlinjen hos Tesla som konsekvens. Men i sommers blev Tesla´s nye S model lanceret og med en rækkevidde på 500 km, er den allerede blevet en langt større kommerciel succes, og hele det første års produktion på 6.000 biler er allerede afsat. Og da både BMW og Mercedes barsler med nye elbiler i det kommende år, er elbiler tæt på et decideret gennembrud.

Den største hindring er stadig batterierne - både hvad angår rækkevidden og opladningen. Men også indenfor dette felt sker der masser af nytænkning. For ikke så lang tid siden blev der afholdt en elbilkonference og udstilling i Horsens af den danske virksomhed E-Mobility, som bestræber sig på at forbedre og udvikle elektrisk transport i fremtiden, fx i kraft af hybrid motorer. Efter konferencen er det blevet offentliggjort, at den amerikanske elbilvirksomhed Nuvve vil etablere en afdeling i byen. Der begynder derfor at tegne sig et positivt billede af elbilen i Danmark, som for blot få år tilbage stadig var et ukendt fænomen.

Elbilen betragtes dog fortsat mest som en bil beregnet til kørsel i byen pga. dens begrænsede rækkevidde, men det er noget, som en anden dansk elbilvirksomhed ved navn Better Place vil forsøge at lave om på i fremtiden. Først og fremmest vil Better Place, ifølge elbiler.dk, etablere et landsdækkende netværk af batteriskiftestationer, som er fremtidens svar på almindelige tankstationer. Planen er, at man skal kunne skifte batteriet til sin elektriske bilmotor i noget der minder om en vaskehal, hvor en robot erstatter det gamle batteri med et ny opladet batteri. Batteriskiftestationerne forventes at blive placeret på danske motorveje og indfaldsveje til de store byer til at starte med.
 
Derudover er det Better Places plan at indføre ladestandere i indkørslen hos alle de danskere, som allerede ejer en elbil. Ideen med dette er, at man kan lade bilens batteri op om aftenen inden man skal på arbejde næste morgen, og kun skiftet batteriet ved batteriskiftestationerne på de lange ture. Dermed kan man spare en masse penge i det lange løb.
 
Som nævnt er det i øjeblikket kun omkring de store byer, at disse batteriskiftestationer og ladestandere er placeret, men efterhånden som elbilen vil blive mere populær blandt danskerne og der kommer flere af dem på vejene, er det selvfølgelig Better Places plan at udbygge batteriskiftestationerne og øge antallet af ladestandere rundt omkring i landet.
 
Der er dog det minus, at elbiler stadigvæk er markant dyrere i Danmark end i resten af EU-landene og USA. Ifølge ing.dk koster en elbil i gennemsnittet 81.000 kroner mere i Danmark end i udlandet, og det selvom der ikke er registreringsafgift på bilen.  Dette vil naturligvis nødsage mange danskere til at fravælge elbilen, men en mulig løsning på den store prisforskel kunne være at man valgte at privatlease bilen.
 
Men om elbiler bliver en succes eller ej, står og falder dog stadig mere end noget andet med selve bilerne. Og der er heldigvis sket små revolutioner siden de første Ellerter plagede bybilledet. Biler som Nissan Leaf, Mitsubishi i-MiEV og Peugeot Ion/Citroën C-Zero har hævet standarden for "almindelige" biler, mens Tesla har været bannerfører indenfor prestigesegmentet. Og når BMW og Mercedes til næste år lancerer henholdsvis i3 og SLS AMG, kan man være sikker på, at standarden for elbiler når nye højder.

Se 15 af de nuværende og kommende elbiler i galleriet
ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce