Ny konceptbil fra Audi
Ny konceptbil fra Audi kører 90 km/l
For nogle år tilbage satte Audi standarden for at køre langt på literen med deres Audi A2. Og hvis deres nye konceptbil, Audi Crosslane, bliver til virkelighed, vil Audi endnu engang eftertrykkeligt tage teten.
En innovativ og effektiv plug-in-hybrid-drivlinje baseret på en 1,5-liters, 3-cylindret TFSI-motor, som er udviklet i eget regi, og to elmotorer vil nemlig sætte helt nye standarder med et brændstofforbrug på banebrydende 90,9 km/l og en CO2-emission på kun 26 g pr. km.
Konceptbilen har en egenvægt på 1.390 kg inklusive det store litium-ion-batteri. Audi crosslane coupés plug-in-hybrid-drivlinje, som bærer betegnelsen dual-mode-hybrid, er både innovativ og effektiv. Den omfatter en forbrændingsmotor, to elmotorer og en 1-trins gearkasse. Drivlinjens samlede ydelse ligger på 177 hk. Audi crosslane coupé sprinter fra 0-100 km/t på 8,6 sek. - ved ren elektrisk drift tager det 9,8 sek. Litium-ion-batteriet giver med sine 17,4 kWh en elektrisk rækkevidde på ca. 86 km.
Forbrændingsmotoren er en 3-cylindret TFSI-motor, som er udviklet i eget regi, med en slagvolumen på 1,5 l. Den yder 130 hk og leverer et drejningsmoment på 200 Nm. Den 3-cylindrede motor er koblet sammen med en elmotor (EM 1), der primært fungerer som starter og generator. Den yder 68 hk og leverer et drejningsmoment på 210 Nm. Den anden elmotor (EM 2) med 116 hk og et drejningsmoment på 250 Nm sørger for den elektriske fremdrift. Gearkassen gør det muligt at koble forbrændingsmotoren og generatoren sammen med resten af drivlinjen via en klokobling.
Dual-mode-hybridkonceptet giver mulighed for forskellige driftsindstillinger. I området fra 0-55 km/t sker driften af bilen udelukkende via EM 2, og den påkrævede energi kommer primært fra batteriet. I seriedrift danner forbrændingsmotoren og generatoren (EM 1) elektrisk energi for at understøtte eller aflaste batteriet - eller for at overtage driften fra batteriet, hvis det er afladet.
Bilen kan køre op til 130 km/t ved elektrisk drift. Fra ca. 55 km/t tillader drivlinjesystemet, at både TFSI-motoren og generatoren kobles sammen med drivlinjen - ved denne hybriddrift kan motorerne kombineres på optimal vis, både når det gælder virkningsgrad og præstationer. Over 130 km/t sker driften primært via den 3-cylindrede motor, som efter behov kan få hjælp fra EM 1.
Bliv medlem af FinansBureauet.dk og få gratis abonnement på FinansBureauets magasin Limitless Living - Tilmeld dig her
En innovativ og effektiv plug-in-hybrid-drivlinje baseret på en 1,5-liters, 3-cylindret TFSI-motor, som er udviklet i eget regi, og to elmotorer vil nemlig sætte helt nye standarder med et brændstofforbrug på banebrydende 90,9 km/l og en CO2-emission på kun 26 g pr. km.
Konceptbilen har en egenvægt på 1.390 kg inklusive det store litium-ion-batteri. Audi crosslane coupés plug-in-hybrid-drivlinje, som bærer betegnelsen dual-mode-hybrid, er både innovativ og effektiv. Den omfatter en forbrændingsmotor, to elmotorer og en 1-trins gearkasse. Drivlinjens samlede ydelse ligger på 177 hk. Audi crosslane coupé sprinter fra 0-100 km/t på 8,6 sek. - ved ren elektrisk drift tager det 9,8 sek. Litium-ion-batteriet giver med sine 17,4 kWh en elektrisk rækkevidde på ca. 86 km.
Forbrændingsmotoren er en 3-cylindret TFSI-motor, som er udviklet i eget regi, med en slagvolumen på 1,5 l. Den yder 130 hk og leverer et drejningsmoment på 200 Nm. Den 3-cylindrede motor er koblet sammen med en elmotor (EM 1), der primært fungerer som starter og generator. Den yder 68 hk og leverer et drejningsmoment på 210 Nm. Den anden elmotor (EM 2) med 116 hk og et drejningsmoment på 250 Nm sørger for den elektriske fremdrift. Gearkassen gør det muligt at koble forbrændingsmotoren og generatoren sammen med resten af drivlinjen via en klokobling.
Dual-mode-hybridkonceptet giver mulighed for forskellige driftsindstillinger. I området fra 0-55 km/t sker driften af bilen udelukkende via EM 2, og den påkrævede energi kommer primært fra batteriet. I seriedrift danner forbrændingsmotoren og generatoren (EM 1) elektrisk energi for at understøtte eller aflaste batteriet - eller for at overtage driften fra batteriet, hvis det er afladet.
Bilen kan køre op til 130 km/t ved elektrisk drift. Fra ca. 55 km/t tillader drivlinjesystemet, at både TFSI-motoren og generatoren kobles sammen med drivlinjen - ved denne hybriddrift kan motorerne kombineres på optimal vis, både når det gælder virkningsgrad og præstationer. Over 130 km/t sker driften primært via den 3-cylindrede motor, som efter behov kan få hjælp fra EM 1.
Bliv medlem af FinansBureauet.dk og få gratis abonnement på FinansBureauets magasin Limitless Living - Tilmeld dig her