Ny forbrugeraftale hjælper dig når du køber på nettet
Når den nye forbrugeraftale træder i kraft medio juni, vil du som forbruger få en mulighed for at fortryde dit køb selvom du har taget varen i brug
Når du i dag køber en vare i en webbutik, har du ret til, uden at skulle argumentere, at fortryde købet, returnere varen og få pengene tilbage indenfor 14 efter at man har modtaget varen med posten. Eneste krav er, at varen bliver leveret tilbage i ”væsentligt samme stand og mængde”. Denne formulering i forbrugeraftaleloven betyder, at man som forbruger som hovedregel mister sin fortrydelsesret, hvis varen er åbnet eller taget i brug, og den dermed ikke længere kan sælges som ny. Der har været meget diskussion, om dette også gælder emballagen, men det har i mange tilfælde været op til den enkelte webbutik at tolke dette.
Dette forventes løst med vedtagelsen af den nye forbrugeraftalelov. Det er stadig udgangspunktet, at varen skal leveres tilbage i en stand, så den kan sælges igen, men for dig som forbruger bliver den eksisterende fortrydelsesret udvidet, så du som forbruger ikke mister din fortrydelsesret, selvom du har taget varen i brug, eller bare har åbnet emballagen. Fra den 13. juni 2014 vil butikkerne ikke længere kunne stille krav om, at varen skal leveres tilbage i samme stand og mængde. I stedet hæfter du som forbruger, hvis varen har mistet værdi, fordi den er taget i brug, hvilket i sidste ende vil betyde, at du som forbruger i mange tilfælde vil opleve, at du ikke kan få den fulde købesum tilbagebetalt.
Det er dog uklart, hvordan denne værdiforringelse skal beregnes, og der må forventes en del diskussion om dette i starten, da det pt. dels er butikken der har ansvaret for beregningen af denne værdiforringelse dels vil det være en konkret vurdering, om en vare er benyttet mere end, hvad der ville være tilladt i en butik. Endeligt vil der også være mange tilfælde hvor bare det at varen er taget i brug eller emballagen brudt vil betyde, at den ikke kan sælges igen, og dermed er nedskrivningen 100 % hvorved du som forbruger ikke har krav på at få nogle penge retur selvom du har fortrudt købet.
Du må prøve varen som i en butik
Udgangspunktet i de nye regler er, at du som forbruger kun kan få den fulde købesum tilbage i de tilfælde, hvor du har prøvet varen på samme måde, som du ville have haft mulighed for i en fysisk butik. Det betyder, at hvis en vare normalt vil være pakket op i en fysisk butik, så har man også retten til at pakke den op uden at der sker fradrag i tilbagebetalingen, men brydes emballagen på ex. legetøj risikerer man at der sker en nedskrivning.
Et eksempel, hvis du køber tøj på nettet betyder det, at du naturligvis må prøve om tøjet passer, men du kan ikke gå rundt med det i længere tid og fortsat forvente at få hele købesummen tilbage, hvis du fortryder købet. Køber du ex. en blender der er pakket ind, vil det være ok at pakke den ud og se hvordan den ”føles” men du må ikke prøve den.
Denne nye forbrugeraftale er led i en EU harmonisering af forbrugerloven, så derfor gælder den teoretisk på alle EU-landes websider, men der vil nok komme en del udfordringer på tværs af grænserne. Derfor er en klar opfordring når du handler på nettet, at være meget opmærksom på den webside du bruger; har den E-handelsmærket, har den dansk CVR-nummer, har den gode eller dårlige anmeldelser på ex. Trustpilot.dk
Jesper Nørmark
Dette forventes løst med vedtagelsen af den nye forbrugeraftalelov. Det er stadig udgangspunktet, at varen skal leveres tilbage i en stand, så den kan sælges igen, men for dig som forbruger bliver den eksisterende fortrydelsesret udvidet, så du som forbruger ikke mister din fortrydelsesret, selvom du har taget varen i brug, eller bare har åbnet emballagen. Fra den 13. juni 2014 vil butikkerne ikke længere kunne stille krav om, at varen skal leveres tilbage i samme stand og mængde. I stedet hæfter du som forbruger, hvis varen har mistet værdi, fordi den er taget i brug, hvilket i sidste ende vil betyde, at du som forbruger i mange tilfælde vil opleve, at du ikke kan få den fulde købesum tilbagebetalt.
Det er dog uklart, hvordan denne værdiforringelse skal beregnes, og der må forventes en del diskussion om dette i starten, da det pt. dels er butikken der har ansvaret for beregningen af denne værdiforringelse dels vil det være en konkret vurdering, om en vare er benyttet mere end, hvad der ville være tilladt i en butik. Endeligt vil der også være mange tilfælde hvor bare det at varen er taget i brug eller emballagen brudt vil betyde, at den ikke kan sælges igen, og dermed er nedskrivningen 100 % hvorved du som forbruger ikke har krav på at få nogle penge retur selvom du har fortrudt købet.
Du må prøve varen som i en butik
Udgangspunktet i de nye regler er, at du som forbruger kun kan få den fulde købesum tilbage i de tilfælde, hvor du har prøvet varen på samme måde, som du ville have haft mulighed for i en fysisk butik. Det betyder, at hvis en vare normalt vil være pakket op i en fysisk butik, så har man også retten til at pakke den op uden at der sker fradrag i tilbagebetalingen, men brydes emballagen på ex. legetøj risikerer man at der sker en nedskrivning.
Et eksempel, hvis du køber tøj på nettet betyder det, at du naturligvis må prøve om tøjet passer, men du kan ikke gå rundt med det i længere tid og fortsat forvente at få hele købesummen tilbage, hvis du fortryder købet. Køber du ex. en blender der er pakket ind, vil det være ok at pakke den ud og se hvordan den ”føles” men du må ikke prøve den.
Denne nye forbrugeraftale er led i en EU harmonisering af forbrugerloven, så derfor gælder den teoretisk på alle EU-landes websider, men der vil nok komme en del udfordringer på tværs af grænserne. Derfor er en klar opfordring når du handler på nettet, at være meget opmærksom på den webside du bruger; har den E-handelsmærket, har den dansk CVR-nummer, har den gode eller dårlige anmeldelser på ex. Trustpilot.dk
Jesper Nørmark