Ny Audi udfordrer BMW
Kampen mellem Audi og BMW bølger frem og tilbage. Den seneste Audi Q5 har taget teten hvad angår dieseløkonomi
De tre store tyskere er for alvor begyndt at kæmpe om kundernes gunst indenfor et helt nyt segment - brændstoføkonomien. Det er ganske imponerende hvorledes Mercedes, BMW og Audi gang på gang kan lancere en ny model, der både har bedre præstationer og bedre brændstoføkonomi end den forrige model - det burde være naturstridigt.
Seneste udspil kommer fra Audi, som med lanceringen af deres nye Q5 har taget føringen indenfor mellemstørrelserne af SUV udgaverne. Konkurrenterne hedder her primært BMW X3 og Mercedes GLK 200. Men kun hvad angår brændstoføkonomi, for hvad angår performance får den stadig baghjul af BMW. Til gengæld er den omkring 170.000 kr. billigere end BMW X3´eren, og de er jo immervæk rigtig mange penge for de fleste.
Vi taler om den nye Audi Q5 2,0 TDI, som er en 16V 4 cylindret turbodiesel der yder 143 hk/320 Nm. 0-100 km/t klarer den på 10,9 sek, med en topfart på 192 km/t. Ikke nok til at imponere en ejer af en BMW X3 2,0 D, som klarer 0-100 på 8,5 sek, med en tophastighed på 210 km/t. Til gengæld skal BMW ejeren lidt oftere forbi tankstationen, da den "kun" kører 17,9 km/l på en liter diesel, mod Audi´ens 18,9 km/l. Mercedes GLK 200 CDI Blueefficiency placerer sig midt imellem de to kamphaner både hvad angår forbrug og performance.
BMW ejeren vil også ryste på hovedet af, at den mindste, og mest økonomiske, af de nye Audi´er hverken har firhjulstræk eller leveres med automatgear. Og i bund og grund er den da også bare en højbenet Audi A4, med lidt SUV pral.