FinansBureauet

Ny Audi S8 er præstationer i luksusklassen

Den nye Audi S8 er kombinationen af luksus, køredynamik og avanceret teknologi, der cementerer dens anseelse som referencepunkt for Vorsprung durch Technik. Dens 4.0 TFSI, en ottecylindret benzinmotor med biturboladning, yder 571 hk og leverer et drejnings-moment på hele 800 Nm. Med mildhybridteknologien er det lykkedes at skabe en fornem balance mellem effektivitet, komfort og præstationer, og køredynamikken sikres af kombinationen af den forudseende aktive undervogn, den dynamiske firehjulsstyring samt quattro-firehjulstrækket med standardmonteret sportsdifferentiale. Med specifikke designelementer udtrykker den nye Audi S8 luksuslimousinens sportslige elegance.

4.0 TFSI med biturbo
Den højtydende motor i Audi S8 byder som V8-benzinmotor med mildhybridteknologi på rolig motorgang, men også med kraften fra 571 hk, et drejningsmoment på 800 Nm og takket være biturbo også på visheden om at kunne kalde de nødvendige præstationer frem i alle situationer. Tophastigheden er elektronisk begrænset til 250 km/t. Aluminiumskrumtaphuset med jernbelægning på cylindervæggene er yderst letløbende takket være en lav friktion, og automatisk aktiverede spjæld i udstødningssystemet understreger lydoplevelsen.

Emotion og præstationer på sportsvognsniveau suppleres af komfort og effektivitet, hvor mildhybridsystemet (MHEV) vedvarende bidrager til et lavere forbrug. Systemets 48-volts remstartergenerator og det ekstra litium-ion-batteri giver mulighed for at rulle med standset motor, for en hurtig genstart af motoren og for et udvidet start-stop-område. På den måde kan man spare op til 0,8 l brændstof pr. 100 kilometer ved kørsel i dagligdagen, og systemet cylinder on demand giver ekstra effektivitet. Funktionen Active Noise Cancellation i bilens eget sound system eliminerer forstyrrende støj i kabinen og sikrer dermed komfort i topklasse.

Aktiv undervogn, dynamisk firehjulsstyring og quattro med sportsdifferentiale
Kombinationen af innovative undervognskomponenter giver mulighed for at opnå hele spændvidden i flagskibet – fra blid cruising i en luksuslimousine til dynamiske køreegenskaber fra en sportsvogn.

Den forudseende aktive undervogn er standardudstyr i den nye S8. Hightechsystemet, som arbejder sammen med luftaffjedringen, kan ved hjælp af elektromekaniske aktorer trække hvert hjul op separat eller trykke det ned. Dermed bliver det for første gang muligt at regulere karrosseriets leje aktivt i alle kørselssituationer og derved reducere vippebevægelser eller nikkebevægelser ved acceleration eller opbremsning markant. Takket være frontkameraet, som genkender større ujævnheder, sker reguleringen forudseende. Den forudseende aktive undervogn kommer desuden med endnu en ny funktion – den såkaldte ”komfortindstigning”. I den forbindelse hæves karrosseriet, når dørene åbnes, hurtigt med op til 50 mm for en mere bekvem ind- og udstigning.

Den nye Audi S8 kan både være en yderst komfortabel luksuslimousine eller en markant sportslig bil afhængigt af førerens indstillinger. Systemet Audi drive select omfatter fem forskellige profiler, hvoriblandt profilen ”comfort +” er ny. Her bliver selv kørsel i sving til en komfortoplevelse, hvor karrosseriet hælder op til 3 grader indad, og tværaccelerationen, som påvirker personerne i bilen, dermed reduceres. I profilen ”dynamic” har S8 en stram indstyring, og ved hurtig kørsel gennem sving udgør de maksimale krængningsvinkler kun ca. 2,5 grader i modsætning til en normal undervogn, hvor det er ca. 5 grader.

Den dynamiske firehjulsstyring gør det muligt at indstille styrevinklen uafhængigt på for- og bagakslen, hvilket betyder, at den kombinerer en direkte, sportslig styrerespons ved lav og mellemhøj hastighed med optimal kørselsstabilitet på motorvejen og en kompakt vendediameter. Sportsdifferentialet forskyder aktivt momenterne mellem baghjulene ved hurtig kørsel gennem sving, og når man styrer eller accelererer ind i et sving, bliver momenterne i overvejende grad overført til det hjul, der er yderst i svinget. Bilen bliver således nærmest presset ind i svinget, og den mindste tendens til understyring bliver modvirket. I tilfælde af overstyring sender sportsdifferentialet på bagakslen trækkraften til det hjul, der er inderst i svinget, så S8 bliver stabiliseret.

Den dynamiske firehjulsstyring og sportsdifferentialet er standardudstyr ligesom den forudseende aktive undervogn. Samspillet mellem disse systemer er enestående blandt konkurrenterne og giver en sportslig køredynamik i alle situationer. Som ekstraudstyr kan kunden vælge high performance-bremseskiver af kulfiberkeramik. Deres diameter udgør 420 mm på forakslen og 370 mm på bagakslen. Keramikbremserne er inklusive sadler 9,6 kg lettere end bremseskiver af støbejern.

Sportslig elegance
På den nye Audi S8 får modelrækkens elegante design tilført nye detaljer, og markante designelementer indvendigt og udvendigt skærper den sportslige karakter. Til den 5,17 m lange sportslimousine fås fælge op til 21”. Detaljer på den forreste stødfanger, sidepanelerne og sidespejlhusene samt de to S-typiske ovale dobbelte afgangsrør fra udstødningssystemet understreger bilens sportslige karakter. I den rummelige kabine, hvor der hersker en afslappet atmosfære fra en luksus-lounge, kan kunderne vælge mellem ni eksklusive farve- og designuniverser, herunder Audi design selection pastelsølv. Her er den øverste dekorliste – som noget nyt og eksklusivt tilgængeligt i Audi S8 – udført i kulfiber i designet ”Vektor” og imponerer med en særlig 3D-dybdeeffekt. Lige derunder sidder der en dekorliste af mørkt børstet mat aluminium.

Når det gælder bilens lys, rækker udvalget op til HD Matrix-LED-forlygter med Audi laserlys og OLED-baglygter. På de store markeder Kina, USA, Canada og Sydkorea tilbydes Audi S8 for første gang og udelukkende med lang akselafstand. Bilens ekstra længde og højde giver en markant forøget komfort for personerne i bilen takket være den ekstra lofthøjde og benplads.

Luksuriøst og moderne udstyret
Også udstyret i den nye Audi S8 afspejler sportslig luksus, og et højdepunkt er de standardmonterede individuelle komfortkontursæder i sportslook, der er udstyret med en mangfoldig elektrisk indstilling, pneumatisk indstillelige sidestykker og varme i tre trin. Hertil kommer ventilations- og massagefunktioner.

Den omfangsrige portefølje af assistentsystemer, som Audi tilbyder til den nye S8, tæller 38 førerassistentsystemer og er opdelt i pakkerne ”City” og ”Tour”. Den adaptive kørselsassistent er det centrale system i pakken ”Tour” og samler funktionerne fra den adaptive fartpilot, køassistenten og vognbaneføringen. I samarbejde med den forudseende effektivitetsassistent decelererer og accelererer den adaptive kørselsassistent Audi S8 forudseende. I assistentpakken ”City” kombineres systemerne Audi pre sense side, pre sense front og pre sense rear til Audi pre sense 360°: Hvis systemet registrerer en potentiel sidekollision, kan det i forbindelse med den forudseende aktive undervogn lynhurtigt hæve karrosseriet med op til 80 mm. Derved bringes panelerne i en bedre position til at kunne absorbere kollisionsenergien, hvilket reducerer de mulige følger af ulykken for personerne i bilen.

Hjernen bag førerassistentsystemerne er en højtydende computer i form af den centrale førerassistentstyreenhed (zFAS), og ud fra de data, som sensorerne leverer, skaber den konstant en differentieret model af bilens omgivelser. Med fuldt udstyr omfatter bilen fem radarsensorer, seks kameraer, 12 ultralydssensorer og en laserscanner.

Digital betjening og intelligent opkobling
Den nye Audi S8 byder naturligvis på samme teknologioplevelse som Audi A8 men derudover med nye digitale tjenester og opkoblingsmuligheder. MMI touch response-betjeningskonceptet er fuldt digitalt, og alle førerrelevante visninger bliver vist i Audi virtual cockpit, hvor man kan vælge to forskellige visninger. Den ene med fokus på navigation, hvor omdrejningstæller og speedometer vises som runde instrumenter, og kortet flyttes ind centralt i cockpittet. Den anden er en særlig ”S-Performance”-visning, hvor omdrejningstælleren er i centrum, og hvor ydelse og drejningsmoment vises i procent. Head-up-displayet (ekstraudstyr) viser vigtige informationer på forruden.

MMI Navigation plus fungerer som infotainment- og mediecentral i den nye S8. Det brede udbud fra Audi connect omfatter flere Car-to-X-tjenester, som gør brug af den kollektive intelligens fra Audi flåden. Hertil kommer ”lyskrydsinformationer”, som Audi vil tilbyde løbende i udvalgte europæiske byer. Takket være opkoblingen med byens infrastruktur modtager bilen via en server informationer fra lyskrydsenes centralcomputer, så føreren har mulighed for at tilpasse hastigheden til den grønne bølge forude. I Audi virtual cockpit kommer der en individuel hastighedsanbefaling samt den resterende tid til næste grønne bølge, hvis føreren allerede venter ved rødt lys. Dermed bidrager systemet til en forudseende, effektiv kørestil og er med til at sikre et vedvarende flow i trafikken. Tjenesterne ”Vejskilteinformationer online”, ”Fareinformationer” og ”On-Street Parking” fuldender udbuddet af Car-to-X-tjenester.

Audi S8 i Danmark
Den nye S8 introduceres i Danmark i 2020. Der er endnu ikke dansk pris, ligesom udbuddet af udstyr heller ikke er fastlagt.

ANNONCE
Del
Om forfatteren
Claus Fledelius Claus Fledelius

Følg på:

Claus Fledelius er cand.polit. og chefredaktør på FinansBureauet. Har tidligere bl.a. været økonomisk journalist og redaktør for Børsen Magasiner og Bonnier Publications, og har derudover stået som forfatter til flere skattepolitiske rapporter.

Vil du blogge hos os?

Seneste nyt