FinansBureauet

Ny Audi A4 med designsprog fra luksusklassen

A4 repræsenterer kernen i Audis mærke, og efter 4 år med den nuværende A4 har Audi bl.a. strammet designet op på den succesfulde model, så det nu er integreret i mærkets nye designsprog. Når det gælder betjeningen, byder det store MMI touch-display kunderne på en oplevelse, som de kender fra deres smartphone. Samtidig fås mange motorvarianter nu med mildhybridsystemer (MHEV), der gavner effektivitet og komfort. Det gælder også for Audi S4 TDI, der for første gang har en V6-TDI-motor under hjelmen, et 48-volts primært ledningsnet og en elektrisk drevet kompressor. Denne kombination af ydelse, drejningsmoment og effektivitet er enestående.

Sportslig fremtoning
Bilen har fået mere sportslige designdetaljer og fremstår derfor mere dynamisk og eksklusiv. Singleframe-grillen er bredere og fladere, og både på fronten og bagenden understreger vandrette linjer bilens bredde. Sidedesignet defineres af de markante muskler over skærmene og den lavt placerede skulderlinje derimellem.

Forlygter i LED-teknologi er nu standardudstyr på Audi A4, og topforlygterne omfatter Matrix-LED-teknologi med fuldautomatisk fjernlys. En anden nyhed er konceptet for udstyrslinjerne: Når det gælder det udvendige design, hedder de nu basis, advanced og S line, og dertil kommer det selvstændige look på S-modellerne og A4 allroad quattro. Kunderne kan vælge mellem 12 forskellige lakfarver, herunder den nye farve terragrå.

I den afdæmpet designede kabine i Audi A4 er det ligeledes vandrette linjer, der sætter dagsordenen. I centrum af instrumentpanelet er det store MMI touch-display, let drejet mod føreren, som det nye betjeningssystems centrale element. De nye interiørpakker design selection og interiør S line kan frit kombineres med de udvendige udstyrslinjer og omfatter et stort udvalg af farver og materialer.

Intelligent betjening
Med sit nye MMI-system byder Audi A4 på en betjeningsoplevelse som en moderne smartphone. Et MMI touch-display med akustisk tilbagemelding overtager funktionerne fra den hidtidige dreje-/trykknap på midtertunnelkonsollen. TFT-displayet i høj opløsning er 10,1”, og dets grafik er bevidst holdt rent og enkelt. Menustrukturen er med de stramme hierarkier orienteret mod brugernes forventninger og har til hensigt at sikre en nem betjening. MMI-søgningen er baseret på fri tekstangivelse og kommer hurtigt med forslag, mens den naturlige stemmestyring, som er endnu en funktion i det nye system, forstår mange formuleringer fra hverdagens sprogbrug.

Kombiinstrumentet kan vælges i to delvis analoge førerinformationssystemer og – i forbindelse med MMI plus – det komplet digitale Audi virtual cockpit plus. Føreren betjener det 12,3” store display med full-HD-opløsning via multifunktionsrattet og kan vælge mellem tre forskellige visninger. Et head-up-display projicerer vigtige informationer direkte i førerens synsfelt.

Bag det nye MMI gemmer der sig en ny main unit, og tredje generation af den modulopbyggede infotainmentplatform MIB 3 leverer en høj processorhastighed. Tjenesterne fra Audi connect Nødopkald og Service er standardudstyr, og den gratis myAudi-app kobler kundens smartphone tæt op med bilen. Med ekstraudstyret Audi connect Nøgle kan kunden låse bilen op, låse den og starte motoren via en kompatibel Android-smartphone.

Opkoblet til lyskryds
Navigationen i Audi A4 er blevet mere omfattende, og porteføljen fra Audi connect og Audi connect plus indeholder en lang række onlinetjenester, herunder også Car-to-X-tjenester, som gør brug af den kollektive intelligens fra Audi flåden. Ud over onlinevejskilte- og fareinformationer samt tjenesten On Street Parking kommer lyskrydsinformationerne til som noget nyt. Takket være opkoblingen med byens infrastruktur modtager bilen via en server informationer fra lyskrydsenes centralcomputer, så føreren har mulighed for at tilpasse hastigheden til den grønne bølge forude. I kombiinstrumentet kommer der en personlig hastighedsanbefaling samt den resterende tid til næste grønne bølge, hvis føreren allerede venter ved et rødt lys. Dermed bidrager systemet til en forudseende, effektiv kørestil og er med til at sikre et vedvarende flow i trafikken. Udbuddet er en del af pakken Audi connect og lanceres løbende i udvalgte europæiske byer.

Functions on demand
De mange nyheder, som Audi A4 er udstyret med, omfatter også det banebrydende tilbud ”functions on demand”. Med det kan kunderne også efter køb af bilen helt fleksibelt og efter behov tilkøbe foreløbig tre infotainmentfunktioner enten for 1 måned, for 1 år eller permanent. I Tyskland er der tale om MMI plus, digital radio DAB+ og Audi smartphone interface. Functions on demand er ikke tilgængeligt i Danmark ved introduktionen.

Assistentsystemer
A4-modellerne fås fortsat med en lang række førerassistentsystemer. De systemer, der fås som ekstraudstyr, er sammenfattet i pakkerne ”Tour”, ”City” og ”Parkering”. Et vigtigt system i pakken ”Tour” er den adaptive hastighedsassistent inklusive Stop&Go-funktion for automatisk afstandsregulering. I forbindelse med den forudseende effektivitetsassistent kan den også uden et forankørende køretøj decelerere og accelerere A4 på en forudseende måde. Til det formål anvender den Car-to-X-informationer, navigationsdata og vejskilte.

Elektrificering af drivlinjen
Ved lanceringen i Europa tilbyder Audi seks forskellige turbomotorer til A4-modelrækken. Ydelsen ligger mellem 150 hk og 347 hk – fra Audi A4 35 TFSI til Audi S4 TDI. Alle motorerne – uanset om det gælder firecylindret TDI, V6-TDI eller firecylindret TFSI – kommer under grænserne i udstødningsnormen Euro 6d-temp.

Tre af motorvarianterne er ved lanceringen udstyret med et mildhybridsystem (MHEV) på 12-volts-basis, som sænker forbruget og samtidig øger komforten. Kort efter følger endnu to varianter. Denne elektrificering yder et vigtigt bidrag til opnåelsen af flådeforbrugsmålene, og ved normal kørsel i dagligdagen kan MHEV-systemet således reducere brændstofforbruget med op til 0,3 l pr. 100 km.

Til hver af de seks motorvarianter fås en skræddersyet kraftoverføring – i form af manuel gearkasse, 7-trins S tronic eller 8-trins tiptronic samt forhjulstræk eller quattro-firehjulstræk. Alle A4-modeller er som standard udstyret med en automatisk gearkasse, bortset fra den mindste TFSI-model (35 TFSI med 150 hk) og den populære TDI-model (40 TDI med 190 hk), der også udbydes med manuelt gear.

Dieselpower i Audi S4
De to S-modeller i A4-familien – Audi S4 TDI og S4 TDI Avant – har på de europæiske markeder nu en V6-dieselmotor som kraftværk. 3.0 TDI-motoren kombinerer en enorm trækkraft, en kultiveret motorgang og en lang rækkevidde med hinanden, og den har en ydelse på 347 hk og et maksimalt drejningsmoment på 700 Nm. Dermed accelererer S4 TDI Limousine fra 0-100 km/t på 4,8 sek. og videre op til den elektronisk begrænsede tophastighed på 250 km/t. Denne kombination af ydelse, drejningsmoment og effektivitet gør Audi S4 TDI enestående i segmentet.

Den elektrisk drevne kompressor sørger for en lynhurtig igangsætning og kraftudfoldelse, når man træder på speederen. Dermed eliminerer den enhver form for turbotøven og giver mulighed for en lynhurtig respons i alle kørselssituationer. Den elektrisk drevne kompressor er integreret i et nyt 48-volts primært ledningsnet, som også omfatter mildhybridsystemet. Det har et endnu større potentiale, når det gælder effektiviteten, end MHEV-systemet i 12-volts-ledningsnettet i A4-modellerne. Den effektfulde 48-volts remstartergenerator er det centrale element i mildhybridsystemet med en maksimal rekuperationseffekt ved opbremsning på op til 8 kW. Energicentralen udgøres af et kompakt, luftkølet litium-ion-batteri med en kapacitet på 0,5 kWh, som er placeret under bagagerumsbunden. Mildhybridsystemet i S-modellerne har potentiale til at sænke kundernes forbrug med op til 0,4 l pr. 100 km.

Drivlinjen udgøres af en 8-trins tiptronic og det permanente firehjulstræk quattro. Som ekstraudstyr med sportsdifferentiale, som aktivt fordeler kræfterne til det hjul, der er yderst i svinget, og som dermed modvirker understyring. Både udvendigt og indvendigt viser en lang række designdetaljer, at S-modellerne har en helt særlig status – fra udstødningssystemets afgangsrør til S-indstillingen i displayet til Audi virtual cockpit (ekstraudstyr).

På markederne uden for Europa tilbyder Audi modellerne S4 og S4 Avant med 3.0 TFSI-motor, der yder 354 hk og 500 Nm.

Audi A4 allroad quattro
Takket være firehjulstrækket quattro og den 35 mm højere frihøjde byder Audi A4 allroad quattro på en kombination af høj kørekomfort og gode offroadegenskaber. Med den allroad-specifikke undervogn (ekstraudstyr) med støddæmperregulering kan man både forøge komforten og dynamikken. Den adskiller sig fra A4 Avant med detaljer som bundskjoldet og skærmforøgerne og derudover med 12 mm større hjul og en bredere sporvidde – 6 mm foran og 11 mm bagpå.

Den fås med tre forskellige motorvarianter – en benzinmotor og to dieselvarianter – og automatisk gearkasse er standard. Som i A4 Avant kan bagagerummet rumme 495 l, og med bagsæderyglænet klappet frem og læsset helt op til loftet vokser det til 1.495 l. Bagklappen og bagagerumsafdækningen er som standard elektrisk betjente. Med den ekstra offroad-indstilling i køredynamiksystemet Audi drive select kan føreren i A4 allroad quattro i alt vælge mellem seks forskellige profiler.

Audi A4 i Danmark
Audi A4-modellerne og S4-modellerne med TDI-motor lanceres i efteråret 2019. Der er endnu ikke danske priser. 

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce