FinansBureauet

Ny Audi A3 Limousine

Ny Audi A3 Limousine
Audi A3 Limousine har et sportsligt look, og den er præcis og udtryksfuld ned i mindste detalje. Dens design bygger bro mellem det klassiske Three-Box-koncept og filosofien bag coupémodeller. Tornadolinjen danner en markant lyskant, som forløber langs hele siden af bilen. Overhængene er korte. Akselafstanden er på 2,64 m, og hele bilen måler 4,46 m i længden.

Hen over panelerne forløber bilens dynamiske linje med en kraftigere hældning end på de to andre A3-modeller. Bilens sider er mere hvælvede, og hjulkasserne er lidt bredere. Med sine 1,80 m er A3 Limousine 11 mm bredere end A3 Sportback, og højden på 1,42 m betyder, at den er 9 mm lavere end søstermodellen.

Også hvad angår udformningen af motorhjelmen, stødfangerne, luftindtagene og anvendelsen af singleframe-grillen, går 4-dørs-modellen sine egne veje. Bagpå er spoileren integreret i bagklappen, og lygterne fremhæver med deres brede og flade udformning bilens horisontale linjer. Baglygterne fås med LED-teknik som ekstraudstyr. Fra markedsintroduktionen kan Audi også levere forlygter med komplet LED-teknik – de understreger A3 Limousines unikke position med den innovative teknik og det markante udseende.

Med 1.4 TFSI-motoren har A3 Limousine en egenvægt på kun 1205 kg (foreløbig vægtangivelse). For at opnå den lave vægt og et højt niveau af stivhed anvender Audi mange dele af formhærdet stål i kabinen, mens motorhjelmen er fremstillet af aluminium. Karrosseriet er meget stift, kollisionssikkert og akustisk komfortabelt. Også i forbindelse med udviklingen af interiøret og motorerne anvendes de strenge regler for letvægtskonstruktion. Således vejer den 4-cylindrede motor kun ca. 100 kg.

Ved introduktionen af Audi A3 Limousine i Danmark omfatter motorprogrammet tre 4-cylindrede motorer. Motorerne er helt nyudviklede og har alle Audis effektivitetsteknologier – direkte indsprøjtning, turboladning, den innovative termostyring og start-stop-system. Udbuddet af motorer og kraftoverføringssystemer kommer til at vokse med blandt andet to nye indstigningsmotorer.

2.0 TDI-motoren yder 150 hk og har et drejningsmoment på 320 Nm. Med den motor accelererer A3 Limousine fra 0-100 km/h på 8,4 sek., og tophastigheden er 213 km/t. Ved blandet kørsel kører den hele 23,8 km/l – det svarer til en CO2-udledning på 108 g/km.

1.4 TFSI-motoren yder 140 hk og har et drejningsmoment på 250 Nm. COD-systemet (cylinder on demand) frakobler to af cylindrene ved lav belastning. 1,4-liters motoren kører hele 21,3 km/l ved blandet kørsel, og CO2-emissionerne udgør 109 g/km. Accelerationen fra 0-100 km/t er overstået på kun 8,4 sek., og tophastigheden er 213 km/t.

1.8 TFSI-motoren yder 180 hk og har et drejningsmoment på 250 Nm. Den har masser af highend-teknologier, der blandt andet omfatter dobbelt indsprøjtning i forbrændingskamrene og i indsugningsmanifolden. Med en sprint fra 0-100 km/t på kun 7,3 sek. og en tophastighed på 232 km/t er der rig mulighed for sportslig kørsel. Ved blandet kørsel er brændstofforbruget 17,5 km/l, hvilket svarer til 135 g CO2/km.

Alt efter motoren anvendes en 6-trins manuel gearkasse eller S tronic-gearkassen.

Stor kærlighed til detaljen kendetegner interiøret i Audi A3 Limousine. Linjerne og fladerne er klare, og under forruden forløber en lang bue. Instrumentpanelet med sin buede front er slankt, og midterkonsollen er let drejet mod føreren.

Takket være den lange akselafstand har også passagererne på bagsædet rigelig plads, og indstigningsforholdene er komfortable. Bagagerumsvolumenen er 425 l. Og ved at klappe bagsæderyglænene, der som ekstraudstyr fås med skiklap, frem, kan bagagerummet gøres endnu større. Efter oplåsning svinger bagklappen automatisk op.

Som i søstermodellerne er A3 Limousine udstyret med det nye modulopbyggede infotainment-system (MIB). Topversionen er MMI Navigation plus med en SSD-harddisk med 64 GB, dvd-afspiller og stemmebetjening med hele ord. 7" farvedisplayet med høj opløsning viser kortbilledet i detaljeret 3D-grafik. Mobiltelefoner og bærbare afspillere kan forbindes med MMI Navigation plus via Bluetooth-interfacet. På betjeningspanelet er dreje-/trykknappen integreret med MMI touch til et "touchwheel" – det berøringsfølsomme område til "skrivning" af bogstaver, tegn og tal udgør oversiden af dreje-/trykknappen.

Nogle få måneder efter at Audi har introduceret den nye Limousine følger også topmodellen – S3 Limousine. 2.0 TFSI-motoren yder 300 hk og har et drejningsmoment på 380 Nm. Den højtydende 4-cylindrede motor omfatter de mest moderne effektivitetsteknologier – dobbelt indsprøjtning, udstødningsmanifold integreret i topstykket, Audi valvelift system og et skydeelementmodul til termostyringen.
ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce