Nu ruster bilen - så meget koster de 4 dyreste reparationer
Lige nu er der optimale vejrbetingelser for rust på bilen. Er din bil ikke rustbeskyttet, kan det koste op til 14.000 kr. for én standardreparation. Men ofte kommer der flere, forklarer Applus Bilsyn.
Så er der dårligt nyt til bilejere: Øjeblikkets meget omskiftelige vejr med sne, slud, regn og is samt salt og småsten på vejene skaber den perfekte grobund for rust på bilen. Har du ikke rustbeskyttet den endnu, kan det hurtigt blive en særdeles pebret affære.
Det fortæller Danmarks største bilsynsvirksomhed, Applus Bilsyn, som sammen med firmaet Autodo har set nærmere på, hvor de hyppigste rustangreb opstår, og hvad det koster at få dem repareret.
Rustregning op til 14.000 kr.
- Prisen på rustreparationer er naturligvis afhængig af bilens mærke, omfanget af rust, de angrebne dele samt priserne på det enkelte værksted, der udfører opgaven. Ser vi bort fra disse variable, kan vi se på de ca. 500.000 biler, som vi syner årligt, at især rust på bremserør, bærearme, sidepaneler samt for- og bagbro, som holder hjulene og har sikkerhedsmæssig betydning, er hyppigt forekommende. Almindelige reparationer af hver af de tre sidstnævnte koster ofte i størrelsesordenen 8.000-14.000 kr., forklarer Lars Kiholm, teknisk chef hos Applus Bilsyn.
Disse bildele ruster også
Rusten begynder primært der, hvor metaldelene mødes og gnider mod hinanden. Andre steder er der rust på skærmene, bunden af dørene og bagklappen. Selvom de sidste steder mere er af kosmetisk betydning, forringer rusten her også bilens værdi.
Rustbeskyt tidligt
- Det bedste råd er at begynde rustbehandlingen så tidligt som muligt. Behandler man på en flade uden rust, sidder behandlingen bedre fast og dækker helt. Applus Bilsyn tilbyder gratis rustkontrol til alle bilsynskunder i Danmark. Det er ikke nødvendigt at bestille tid, idet rustkontrollen foregår i almindelig drive-in efter kl. 10.00, siger Lars Kiholm.
Langt hovedparten af alt rust, formentlig 90 procent eller mere, grundlægges ifølge Applus Bilsyn om vinteren.
- Problemet er ofte, at når først rustskaderne begynder at opstå, så kommer de i en lind strøm. Har du f.eks. skiftet bagbroen i januar, så kan du sagtens opleve, at forbroen og bremserørene står for tur ved næste service og så videre, tilføjer Jonas Macholm fra firmaet Autodo.
PRISEKSEMPLER PÅ DE 4 DYRESTE RUSTREPARATIONER (timepris opgjort til 700 kr., inkl. moms)
1. Sidepaneler udskiftes pga. tæring. Cirkapris i alt: 9.600-14.000 kr.
Pris afhængig af bilmærke ligger i priskategori 2.000-4.000 kroner for reservedel + 8-10 arbejdstimer til at udføre reparationen. 2.000-3.000 for lakering af del efter udskiftning.
2. Forbro udskiftes pga. tæring. Cirkapris i alt: 8.000-12.000 kr.
Pris afhængig af bilmærke ligger i priskategori 4.000-6.000 kroner for reservedel + 6-8 arbejdstimer til at udføre reparationen.
3. Bagbro udskiftes pga. tæring. Cirkapris i alt: 8.000-12.000 kr.
Pris afhængig af bilmærke ligger i priskategori 4.000-6.000 kroner for reservedel + 6-8 arbejdstimer til at udføre reparationen.
4. Bremserør, langsgående, udskiftes pga. tæring. Cirkapris i alt: 4.500-8.000 kr.
Reservedel koster cirka 1.000 kroner. Herudover 5-10 timers montering afhængig af bilmærke.
Kilde: Autodo
Ekstra omkostninger
Bagagerumsklap og døre m.m. vil i mange tilfælde blive dyrere at skifte, da der også kommer malerarbejde oven i. Disse skader, hvis ubehandlede, forringer også bilens gensalgsværdi.