FinansBureauet

Minibilerne taber markedsandele til leasing

Salget af minibiler taber fart. Ifølge nye tal fra De danske bilimportører falder salget af små biler, mens salget af biler i mellem- og familieklassen stiger. Skarpe leasingtilbud og et ønske om budgetsikkerhed hos forbrugerne kan forklare udviklingen.

Minibilerne taber markedsandele til leasing

Selv om der stadig sælges flest af de små, brændstoføkonomiske
biler hos landets bilforhandlere, taber de terræn til de større biler.
Ud af de 14.432 personbiler, der blev solgt i september, tilhørte
54 procent den lille bilklasse. I starten af 2013 var det nærmere
65 procent.

Det fortsatte store salg af små biler herhjemme skal ses i lyset af,
at danske forbrugere efter krisen er blevet mere økonomiske og
fornuftige. Vi vælger i stigende grad at lease, når valget falder på
biler i de lidt større klasser. Leasing er lig med budgetsikkerhed,
og forbrugerne har med andre ord fokus på omkostninger -
uanset om de leaser eller køber deres egen bil.
De lave priser på nye biler betyder, at mange forbrugere vælger at
købe selv frem for at lease, når de er på udkig efter små biler.
Mens leasing især er attraktivt for mange, der overvejer biler i
mellem- eller familieklassen.

Privatleasing er for alvor kommet tilbage på banen efter at have
været ude siden 2012, hvor et lovindgreb satte den ellers populære
måde at anskaffe sig bil på på pause. Importørerne har siden
da arbejdet hårdt for at skaffe bedre priser fra bilfabrikkerne, og
resultatet er, at leasing takket være skarpe priser igen er et attraktivt
alternativ til dem, der gerne vil have en ny bil.
Ifølge nye tal fra Finans og Leasing steg privatleasing alene fra 2.
kvt. 2013 til 2. kvt. 2014 med 285 procent til i alt 2.900 biler.

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce