Miljøvenlig Mercedes S 250 CDI BlueEFFICIENCY
Mercedes er gået miljøvejen og har lanceret en S-klasse, der kan køre 17,5 kilometer på literen. FinansBureauets Nyhedsmagasin har testkørt bilen.
374 kilometer afslører det indbyggede og intuitivt let forståelige GPS system at der er til vores destination i Småland i Sverige. En tur der normalt fremtvinger visse træthedssymptomer hos chaufføren ved ankomsten. Men ikke denne gang, hvor man har siddet i den ultra komfortable Mercedes S 250 CDI BlueEFFICIENCY.
For netop komforten er om noget andet varemærket for Mercedes S-klassen. Så ingen overraskelse eller nyheder i det. Nyheden er derimod, at Mercedes er hoppet med på den grønne bølge og har lanceret en miljøvenlig S-klasse luksus sedan. Eller måske rettere den blå bølge, da bilen har fået tilnavnet Blue-EFFICIENCY.
Prisen for denne miljøvenlighed er blandt andet, at Mercedes for første gang nogensinde kun har udstyret en S-klasse model med fire cylindere. Et tiltag som i den grad synes at have vakt opsigt blandt konservative Mercedes entusiaster, for hvem seks cylindere tilsyneladende er mindstekravet.
Men hvorfor der insisteres på seks cylindere er lidt af en gåde for undertegnede, efter at have tilbagelagt samlet set omkring 800 kilometer i bilen i den uge FinansBureauets Nyhedsmagasin havde den til rådighed. For hver eneste kilometer var en sand nydelse.
Den største indvending mod den fire cylindrede udgave går på, at støjniveauet fra dieselmotoren skulle være højere end i den tilsvarende seks cylindrede udgave. Men enhver der taler om støjniveau i en Mercedes S-klasse, med eller uden de to sidste cylindre, har med sikkerhed aldrig prøvet at køre i en Nissan Qashqai 2,0 dCi, tilsvarende den der til daglig holder i undertegnedes indkørsel. Eller sagt på denne måde, at efter at have vænnet sig til at køre i Mercedes S 250 CDI hele ugen, var man pludselig mere end almindeligt taknemmelig for det gode mu-sikanlæg i Nissan Qashqai.
Men hvorfor i det hele taget risikere at fornærme en trofast Mercedes tilhængerskare ved at introducere en S-klasse med kun fire cylindere? Svaret ligger i ønsket om en forbedret brænd-stoføkonomi. Og en brændstoføkonomi på 17,5 km/l (og et CO2 tal på 149 g/km), er da også ganske imponerende for så stor og tung en bil (den gamle V6-udgave gik 13,0 km/l).
Men man kan indvende, at med en pris på 1.670.000 kr. for den skrabede udgave (den testede model koster tættere på de to millioner kroner, inklusive ekstraudstyret), er det næppe daglig-dagens dieseløkonomi, der er det største issue for den potentielle køberskare.
Men ud fra et synspunkt om mest mulig komfort, giver det alligevel mening. For komfort er jo også, at man ikke skal bevæge sig ud af det behagelige sæde særlig ofte for at tanke bilen op. Og med en kapacitet på 83 liter skulle det være muligt at køre næsten 1500 kilometer på en tank, hvis man kører den morfar.
Men hvor diskussionen om støjniveauet synes akademisk, kan Mercedes S 250 CDI BlueEFFICIENCY derimod ikke løbe fra, at den er lillebror i S-klassen. På papiret ser tallene ganske vist imponerende nok ud, med en acceleration fra 0-100 km/t på 8,2 sekunder og en tophastighed på 240 km/t. Sidstnævnte prøvede vi selv-sagt ikke, men ikke mindst mellem-accelerationerne virkede ikke impone-rende, og opfordrede på ingen måde til hasarderede overhalinger. Men er man til den slags, er det nok i forvejen ikke en Mercedes S-klasse man vælger. Og bilens præstationer er trods alt mere end rigelige til at tilfredsstille den gængse direktørs indre bisse, ved at give de fleste biler baghjul på Hel-singørmotorvejen på vej hjem fra arbejde (de få meter hvor der ikke måtte være kø).
For skal den have gas, er det ubetinget på motorvejen. Bilen er med sin længde på 523 cm bestemt ikke skabt til bykørsel (for slet ikke at tale om parkeringskældre). Man kan ganske vist vælge en "sportsindstilling". Hvilken sport der tænkes på er imidlertid et godt spørgsmål, for det kan umuligt være motorsport. Uanset hvilken indstilling bilen står i, virker bilen alt andet end oplagt til ræs rundt om gadehjørnerne.
Men det forventer man heller ikke af en limousine. Og det er først og fremmest limousine kvaliteterne at Mercedes S 250 CDI BlueEFFICIENCY skal bedømmes på. Og her er der ikke meget at komme efter. Lang versionen er rigtig lang, også i kabinen, og det giver sig udslag i helt usædvanlig meget benplads til bagsædepassagererne. Og med sæder, der også på den bagerste række, kan indstilles på alle tænkelige måder, er det det tætteste man kommer på at flyve business class i en bil.
Samtidig er bilen i den grad detaljernes bil. Eksempelvis er bilen udstyret med et hurtigt og velfungerende ECO start/stop system. Motoren slukker, når bilen holder stille ved eksempelvis et trafiklys. Det havde undertegnede også en gang en gammel Ford Sierra der gjorde. Men i modsætning til Ford Sierraen, starter Mercedesen igen i samme splitsekund man slipper bremsen.
Interiørdesignet er i det store hele meget vellykket og gennemført, om end det analoge ur i midterkonsollen virker en tand for retro og malplaceret. Så meget morfar ønsker man trods alt heller ikke, at bilen skal udstråle. Funktionaliteten er generelt også høj, med sans for praktiske detaljer, såsom mulighed for at dreje skærmen på det indbyggede command system, så den kan tilrettes enten føreren eller forsædepassageren.
Alt i alt er Mercedes S 250 CDI BlueEFFICIENCY en meget vellykket luksus sedan indenfor dens segment. Og mere kan man jo ikke forlange.