FinansBureauet

Mercedes-Benz præsenterer eldrevet sølvpil

På årets udgave af Monterey Car Week viste Mercedes-Benz, hvad der måske er en af de mest spektakulære konceptbiler nogensinde. Den eldrevne Vision EQ Silver Arrow med kun ét sæde er en hyldest til Mercedes-Benz’ legendariske W125 Rekordwagen "Silver Arrow”, som var indehaver af hastighedsrekorden på offentlig vej i næsten 80 år.

Den 28. januar 1938 kørte Rudolf Caracciola ufattelige 432,7 km/t på Autobahn-strækningen mellem Frankfurt og Darmstads. En rekord, som ikke blev overgået før 2017!

Vision EQ Silver Arrow er en eldrevet konceptbil, som er en videreudvikling af det ekstremt aerodynamiske design fra W125. 5,3 meter lang, kun en meter høj og med kun en enkelt siddeplads.

De enorme hjul på 24 tommer foran og hele 26 tommer bagi har hver 168 eger, og som en ekstra detalje har Pirelli udstyret dækkene med et helt særligt stjernemønster.

Den lydløse bil leverer ekstreme 750 hk og har med sit batteri på 80 kWh en rækkevidde på op til 400 km.

Hvis det bliver for stille i kabinen, er det desuden muligt at vælge mellem forskellige lydspor til bilen. Vælg for eksempel den dybe buldren fra en AMG V8’er eller brølet fra en Formel 1-motor.

Baghjulene måler hele 26 tommer og har 168 eger.

Unikt cockpit

Eftersom føreren bogstaveligt talt er i højsædet, er Vision EQ Silver Arrow udstyret med helt særlige instrumenter. Bilen kombinerer traditionelle materialer som læder, poleret aluminium og solid valnød med digitale løsninger og højteknologi. For at komme ned i cockpittet løftes en krave, som efterfølgende sænkes ned over føreren.

Cockpittets sider er beklædt med ruskind, og føreren spændes solidt fast i en 4-punktssele. Pedalerne kan justeres i længden med et håndtag, og nakken holdes varm af en lun luftstrøm.

Instrumenteringen består af en buet panoramaskærm, som projicerer omgivelserne i 3D. Ved hjælp af AI er det muligt at køre virtuel bane-racing mod både gamle og nye biler, som vises som ”spøgelsesbiler” på skærmen, og en Virtual Race Coach giver instruktioner under løbet.

Vision EQ Silver Arrow er en hyldest til den 12-cylindrede W125 Rekordwagen, som blev bygget i 1937 med Grand Prix-bilen W125 som udgangspunkt. Karossen er designet på baggrund af kyndig vejledning fra flyproducenterne Heinkel og Messerschmidt, som blandt andet foreslog at forkorte udhæng og gøre fronten lavere og mere afrundet for at forbedre grebet på forhjulene.

En detalje, som fulgte med i Vision EQ Silver Arrow er kraven over cockpittet og den dråbeformede forrude.

For at kunne holde luftindtaget så lavt som muligt, brugte bilen isvand til at køle motoren.

Ved test i vindtunnel havde bilen en CW-værdi helt nede på 0,17, mens V12-motoren på 5,577 cc blev målt til 765 hk.

Om morgenen den 28. januar 1938 kørte Rudolf Caracciola ud på det, der nu er A5-motorvejen mellem Frankfurt og Darmstadt, og lige efter klokken otte blev han målt til vanvittige 432,7 km/t. Det var en rekord, der varede næsten 80 år til december sidste år (2017), da en bil med næsten dobbelt kraft blev målt til 445,54 km/t.

Rekordbilen kan ses på Mercedes-Benz Museum i Stuttgart.

ANNONCE
Del
Om forfatteren
Claus Fledelius Claus Fledelius

Følg på:

Claus Fledelius er cand.polit. og chefredaktør på FinansBureauet. Har tidligere bl.a. været økonomisk journalist og redaktør for Børsen Magasiner og Bonnier Publications, og har derudover stået som forfatter til flere skattepolitiske rapporter.

Vil du blogge hos os?

Seneste nyt