Må du sende julekort til dine kunder på e-mail?
Overvejer du at sende årets julekort til kunderne via e-mail, bør du få styr på reglerne først. Det er nemlig kun lovligt at sende elektronisk julekort ud i særlige situationer. Det fortæller ADVODAN
Når du sender elektroniske julekort, gælder de samme regler, som hvis du fx sender elektroniske nyhedsbreve. Det er fordi, et julekort på lige fod med et nyhedsbrev betragtes som reklame for virksomheden, som er afsender. Det fortæller advokat Kristian Weber fra Advodan.
I begge tilfælde er det markedsføringslovens § 6, der gælder – og den siger, at det er ulovligt at bruge e-mails til markedsføring, medmindre modtageren selv har givet lov på forhånd.
”Som udgangspunkt må du som erhvervsdrivende ikke sende elektroniske julekort til forbrugere, virksomheder eller offentlige myndigheder, som ikke har sagt ja tak til at modtage markedsføringsmateriale fra din virksomhed. Det betyder, at du ikke må sende til kunder, som ikke har tilmeldt sig dit nyhedsbrev, eller på anden vis har givet tilladelse til, at du kontakter dem med kommercielle budskaber,” siger han.
Hvornår er det lovligt at sende elektronisk julekort?
Ifølge advokaten er der dog tilfælde, hvor det alligevel er tilladt at sende julekortet på e-mail.
”Har du eksempelvis tidligere sendt fysiske julekort til en kunde, kan du ifølge Forbrugerombudsmanden sende julekortet elektronisk, fordi det generelt er den vej, den teknologiske udvikling går”.
”Det er dog et krav, at julekortet ikke indeholder reklame af nogen art. Det vil sige, at der ikke i julekortet må være medsendt reklame eller linket til markedsføring, ligesom e-mailen ikke må opfordre modtageren til selv at opsøge markedsføringsmateriale fx på din virksomheds hjemmeside. Du må heller ikke fortælle om nye produkter, som du glæder dig til at lancere i det nye år. Generelt bør du som erhvervsdrivende udvise en vis forsigtighed, når du sender julekortet via e-mail,” lyder det fra Kristian Weber.