Kend din rettighed i lufthavnen
Principiel dom åbner op erstatningsrejser
Aflysninger af er omtrent en hverdagsbegivenhed i internationale lufthavne. Til stor ærgrelse for alle involverede parter. Og irritationen kan blive endnu større hvis forretnings- eller ferierejsen afkortes med mange dage, fordi du måske skal rejse til en mere sjælden destination, hvortil flyselskabet ikke har daglige afgange.
Selskabet vil prøve at spise dig af med næste ledige afgang med samme flyselskab. Men det behøver du imidlertid ikke nøjes med. En nyere principiel dom åbner nemlig op for, at flyselskabet skal tilbyde at skaffe dig ombord på næste ledige afgang, upåagtet at næste ledige afgang ikke er hos selskabet selv, men hos en af konkurrenterne. Og også selv om denne rejse måtte være markant dyrere end det som du selv har betalt for den aflyste afgang.
Flyselskaberne har pligt til at oplyse passagererne om denne rettighed. Glemmer man det, må man selv henvise til EU-forordningen, som skal være tilgængelig i lufthavnen.
Selskabet vil prøve at spise dig af med næste ledige afgang med samme flyselskab. Men det behøver du imidlertid ikke nøjes med. En nyere principiel dom åbner nemlig op for, at flyselskabet skal tilbyde at skaffe dig ombord på næste ledige afgang, upåagtet at næste ledige afgang ikke er hos selskabet selv, men hos en af konkurrenterne. Og også selv om denne rejse måtte være markant dyrere end det som du selv har betalt for den aflyste afgang.
Flyselskaberne har pligt til at oplyse passagererne om denne rettighed. Glemmer man det, må man selv henvise til EU-forordningen, som skal være tilgængelig i lufthavnen.