FinansBureauet

Jeep Grand Cherokee fejrer jubilæum og lancerer ny version til offroad-entusiaster

Det er 25 år siden, Jeep første gang sendte den store Grand Cherokee på gaden. Det fejrer fabrikken med et let facelift og ved at introducere en ny Trailhawk version, der er Jeeps betegnelse for versionerne med de bedste off-road egenskaber.

Sidste år fejrede Jeep 75 års jubilæum, og nu er det igen tid til at finde fødselsdagsflagene frem. For i år runder en af de vigtigste modeller fra fabrikken i Detroit et markant jubilæumsår. Det er nemlig 25 år siden, Jeep Grand Cherokee første gang trillede af samlebåndet og ud på vejene verden over.   

Grand Cherokee er en af de største successer i den store SUV-klasse, og den er solgt i mere end 5,5 mio. eksemplarer siden lanceringen i 1992. Den er samtidig den mest prisbelønnede SUV gennem tiden, og her 25 år senere – og i sin fjerde generation – er den ikoniske Jeep stadig en af de bedst sælgende i klassen på verdensplan.

Hele Jeep Grand Cherokee modelprogrammet – fra Limited til den hidsige SRT-udgave med HEMI V8 motor og 468 hk – får nu en let udvendig opdatering med smallere frontgrill og LED-tågelygter. Samtidig lanceres Grand Cherokee Trailhawk, en helt ny version i Grand Cherokee udvalget. Den er udstyret med en 3-liters V6 MJT-dieselmotor med 250 hk, 8-trins automatgear og et meget avanceret firehjulstræk.

Terrængående topmodel

Jeep Grand Cherokee Trailhawk adskiller sig fra de andre modeller ved at have udstyr som Quadra-Lift luftaffjedring, Quadra-Drive II-firehjulstræk, 18” alufælge med Kevlar-forstærkede dæk og ekstra beskyttelse af undervognen. Indvendigt er der bl.a. specifikke sæder med bedre støtte for off-road kørsel samt et specielt modul i infotainment-systemet, som viser off-road informationer i det store display i midterkonsolen.

Jeep Grand Cherokee Trailhawk bærer et lille logo på forskærmene med ordene ‘Trail Rated’. Det fortæller, at denne Jeep er beregnet til seriøs off-road kørsel, og at den klarer selv de mere ekstreme terrænruter.

Trail-ratede Jeep modeller skal gennemgå en række udfordrende tests i noget af verdens mest krævende terræn i alle slags vejrforhold for at kunne kaldes “Trail Rated”. Bilen skal bestå tests i fem kategorier. Det drejer sig om trækkraft, forcering gennem vand, manøvredygtighed, måden hvorpå trækkraften kan forskydes mellem de enkelte hjul samt frihøjde.

Derfor har de Trail-ratede Jeeps ekstra frihøjde, særlige terræn-støddæmpere, grovere dæk, beskyttende plader til undervognen samt specielle kofangere med mindre udhæng.

Trailhawk-versionerne har altid de mest avancerede gearkasser og firehjulstræk som standardudstyr. Firehjulstrækket er fuldt elektronisk styret, har hill-descent-funktion, og der kan vælges imellem flere forskellige programmer, som hjælper føreren igennem terræntyper som sne, sand, klipper, mudder m.m.

Jeep Grand Cherokee Trailhawk leveres på hvide eller gule plader, og den må trække helt op til 3.500 kg, hvilket gør den oplagt til eksempelvis hestetransport. 

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce