FinansBureauet

Indstigningsmodel med 4-cylindret turbomotor: Porsche Macan

Nyt modelår: moderne infotainment i Cayenne og ny motor i Macan

Indstigningsmodel med 4-cylindret turbomotor: Porsche Macan

Porsche udvider kompakt-SUV-familien med den nye indstigningsmodel Macan. Dens 4-cylindrede turbomotor er konciperet specielt til sportsvognen blandt SUV'erne. Den nyeste generation af Cayenne starter imidlertid det nye modelår med Porsche Communication Management (PCM).

Macans turboladede 2-liters-motor yder 252 hk mellem 5.000 og 6.800 omdr./min. Kraftoverføringen udføres som i alle Macan-modeller af Porsche dobbeltkoblingsgearkassen PDK. Det giver mulighed for imponerende accelerationer: På 6,7 sek. sprinter Macan fra 0 til 100 km/h, og med Sport Chrono-pakken, der fås som ekstraudstyr, klarer den det på blot 6,5 sek. Dens tophastighed er 229 km/h. Macan har et utroligt lavt forbrug: Alt efter dækkene på bilen kører den 4-cylindrede turbomodel hele 13,5-13,9 km/l ved blandet kørsel (NEDC).


Sportslig 4-cylindret rækkemotor med turbo

Den 4-cylindrede rækkemotor er sat op som en distinkt sportslig og effektiv motor med et ladetryk på op til 2 bar, ladeluftkøling, direkte benzinindsprøjtning og variable ventiltider. VarioCam Plus tilpasser indsugnings- og udstødningsknastakslen kontinuerligt og styrer udstødningsventilernes takt. Takket være drejningsmomentet på 370 Nm mellem 1.600 og 4.500 omdr./min. klarer bilen overhalinger hurtigt.

Hvis føreren ønsker det, omsætter Macan ligesom alle andre Porsche modeller sin motorkraft til en udtalt sportslig køredynamik. Det sørger det standardmonterede aktive firehjulstræk Porsche Traction Management (PTM) for i samarbejde med bilens adrætte undervogn og præcise styretøj. Som tilvalg fås bilen med luftaffjedring med niveauregulering inklusive det aktive støddæmpersystem PASM. Med en egenvægt på 1.770 kg er Macan Porsches letteste SUV, hvilket også giver bilen adrætte køreegenskaber.


Omfattende og lækkert standardudstyr

Visuelt og udstyrsmæssigt adskiller den nye indstigningsmodel sig kun fra de stærkere familiemedlemmer i detaljer. Udvendige kendetegn er siderudelister i mat sort, sorte bremsesadler inde bag 18" fælgene og udstødningssystemet med to afgangsrør af børstet stål. Standardudstyret er stærkt orienteret mod S-modellerne. Således er Macan eksempelvis også udstyret med komfortsæder med elektrisk 8-vejs-indstilling i førersiden, sædemidterstykke i Alcantara, den nyeste generation af Porsche Communication Management (PCM), vognbaneassistent og automatisk bagklap.

Macan kan bestilles allerede nu hos Danmarks to autoriserede Porsche Centre: Porsche Center Sjælland og Porsche Center Jylland. Pris fra kr. 1.030.605 inklusive moms og afgifter. Markedsintroduktionen begynder i sommeren 2016.


Cayenne får nyt infotainmentsystem med bedre opkobling

Hjertet i det standardmonterede, nye Porsche Communication Management (PCM) i alle Cayenne-modeller er systemets 7" touchscreen med høj opløsning: Den reviderede brugerflade gør betjeningen intuitiv og smartphoneagtig. Hvis nærhedssensoren registrerer en betjeningshandling, vises der relevant menuindhold, som føreren kan kalde frem ved hjælp af multitouch-bevægelser. Bluetooth-, USB- og SD-kortinterfaces gør det muligt at integrere smartphones og lagringsmedier. En anden nyhed er ligeledes muligheden for at koble en iPhone op med PCM-systemet, så man kan bruge Apple CarPlay®.

Det nye navigationsmodul er en del af standardudstyret i Cayenne: Det imponerer med en kortvisning i høj opløsning, der afhængigt af området for første gang også er i 3D. Endvidere kan guidningen startes nemt ved hjælp af stemmebetjening. Connect Plus-modulet, der fås som ekstraudstyr, sørger for, at den dynamiske guidning bliver forbedret betydeligt ved at bruge realtime-trafikinformationer. Hvis man ønsker en detaljeret visualisering af ruter og steder, kan man gøre brug af onlinetjenesterne Google Street View® og Google Earth®. Herudover kan PCM-systemet også anvendes som Wi-Fi-hotspot og opkoble smartphones. Porsche Connect-appen er en yderligere nyhed. Med den kan man blandt andet overføre destinationer direkte fra smartphonen til PCM-systemet for at starte en guidning. Endvidere er det velkendte system Porsche Car Connect en del af Connect Plus-modulet. Med denne app kan man styre visse bilfunktioner med smartphonen som fjernbetjening og få vist oplysninger som fx tankniveauet.

Alle aktuelle modelrækker er nu optimalt opkoblet

Det nye PCM-system havde sin debut i den nye 911 (991 II) og er monteret som standard i alle nye 911-varianter. Dermed er både Carrera-modellerne, Targa-modellerne og topmodellen 911 Turbo udstyret med den nye infotainmentenhed. Herudover er modulet også en del af standardudstyret i Macan fra det nye modelår. Også i 718-modelrækken anvendes den nye infotainmentgeneration. PCM-systemets standardomfang og mulige udvidelsespakker er forskellige afhængigt af bilmodellen.

Porsche Macan: brændstofforbrug ved blandet kørsel 13,5-13,9 km/l, CO2-emission 167-172 g/km; energiklasse C

Macan-modelrækken (modelår 2017): brændstofforbrug ved blandet kørsel 10,9-16,4 km/l; CO2-emission 159-216 g/km; energiklasse B-E

Porsche Cayenne S E-Hybrid (modelår 2017): brændstofforbrug ved blandet kørsel 29,4­-30,3 km/l, elektrisk energiforbrug ved blandet kørsel 18,6-20,8 kWh/100 km; CO2-emission ved blandet kørsel 75-79 g/km; energiklasse A+

Cayenne-modelrækken (modelår 2017): brændstofforbrug ved blandet kørsel 8,7-15,2 km/l; CO2-emission 173-267 g/km; energiklasse B-F

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce