Hvordan du tjener penge på din Facebook-annoncering
Flere og flere benytter sig af Facebook annoncering. Det er dog langt fra alle, der har succes med det. For mange gør det uden egentlig at have et indgående kendskab til de forskellige muligheder på Facebook og kaster sig ud i annoncering uden at have defineret strategi og målgruppe.
Derfor vil der i det følgende blive givet gode råd og tips til, hvordan du med succes annoncerer på Facebook og derved tjener en masse penge på dine aktiviteter.
Definering af målgruppe
Det første du skal gøre, inden du går i gang med selve annonceringen er at definere målgruppen. De fleste virksomheder har en god ide om deres målgruppe, men jo mere præcis du er desto bedre.
Hvis du er en virksomhed, der sælger forskellige former for fadeceilings er din målgruppe selvfølgelig anderledes, end hvis du er en del af en virksomhed, der sælger et meget mere simpelt produkt.
Hertil kan du benytte dig af Google Analytics til at lære din målgruppe endnu bedre at kende. Du kan aflæse på forskellige demografiske og geografiske tendenser.
Du kan også benytte dig af en Facebook algoritme til at lave en lookalike-målgruppe baseret på dine nuværende kunder. Det betyder i praksis, at Facebook laver den målgruppe, der minder allermest om de personer, der tidligere har konverteret.
Konkretisering af strategi
Dette er et andet element, som rigtig mange glemmer. Hvad er det egentlig jeg vil med min annoncering? Selvfølgelig vil du tjene penge, men hvordan gøres det bedst? Er det ved at skaffe leads, der skal hjælpe dig i din retargeting? Har du en så god segmentering, at du simpelthen bare kan pushe derudaf? Hvad er dine USP’er, og er det noget med fordel kan benytte i din annoncering?
Når du har svaret på disse spørgsmål, har du en meget bedre ide om, hvad der er din strategi, og hvordan du med udgangspunkt i den på bedst mulig vis kan annoncere på Facebook.
Retargeting
Retargeting er nøglen den rigtig gode annoncering på Facebook. Hvis du ikke ved, hvad retargeting er, er det en måde, hvor du kan annoncere mod de personer, der allerede tidligere har vist interesse i dine produkter.
De fleste kender dog godt til de grundlæggende processer indenfor retargeting og bruger dem allerede i deres annoncering. Der er dog meget mere i retargeting end bare det.
Hvis du vil tage det skridtet videre kan du benytte dig af forskellie former retargeting. Her er dynamisk retargeting eksempelvis en rigtig god mulighed.
Med dynamisk retargeting bilver målgruppen, der allerede har vist interesse, ikke bare eksponeret for vilkårlige produkter i din virksomheds produktportefølje, men de produkter de har vist mest interesse i.
Det er en utrolig effektiv måde at skabe konverteringer på. Hvis du skal gøre budskabet og teksten endnu mere relevant og mindre generisk, kan du benytte dig af dynamisk kategoribaseret retargeting. Her behøver annonceringsteksten nemlig ikke at favne hele din produktportefølje, men kun produkter under en kategori.
Opsætning af konverteringssporing
En af de mange fordele ved online marketing er muligheden for at læse på dine annonceringers resultater. På den måde har du meget bedre forudsætninger for at allokere din markedsføringskroner rigtigt.
I praksis handler det simpelthen om at opsætte en konverteringssporing på dine forskelle landingssider. Hvis du for eksempel er en virksomhed som Kitchenone, bør du sætte en konverteringssporing på ALLE de landingssider, som du annoncerer på.