Huawei vækster lokalt og globalt
Det er kun få år siden, at de færreste havde hørt om den kinesiske elektronikgigant Huawei. Og endnu færre år siden, at danskerne lærte at udtale navnet, der kan give krøller på tungen, hvis man ikke passer på. Men i dag kan man ikke komme uden om Huawei - især ikke, hvis talen falder på mobiltelefoner.
Da Huawei gjorde deres indtog på det danske marked, blev kineserne mødt med en del skeptiske kommentarer om bambus-telefoner og køb-og-smid-væk-kultur. Men der gik ikke lang tid, inden de danske forbrugere fik øjnene op for, at man kan få rigtig meget telefon for pengene, hvis man køber en Huawei.
Resultatet har været, at Huawei stille og roligt er kravlet ind på ønskelisterne og salget er således steget eksplosivt. Det i en sådan grad, at Huawei i 2018 overhalede Samsung og nu har den næststørste markedsandel for mobiltelefoner i Danmark, kun overgået af indtil videre urørlige Apple. Huawei sidder nu på 20 procent af markedet.
Globalt set har Huaweis rejse også været imponerende. I 2002 havde kineserne blot en andel på godt 3 procent af verdensmarkedet for smartphones. I sidste kvartal af 2018 var andelen steget til 14,6 procent, hvilket må siges at være mere end imponerende på blot 16 år.
Baggrunden for succesen var tidligere, at Huawei leverede gode telefoner til priser, hvor konkurrenterne ikke kunne være med. Det var ikke topmodeller eller de bedste på markedet - men de var gode. De senere år har Huawei imidlertid oppet sig, og nu er deres er deres topmodeller igen og igen anmeldernes darlings.
Det gælder ikke mindst Huawei P20-serien, som blev lanceret i løbet af 2018, og består af tre telefoner: P20, P20 Pro og Mate 20 Pro. I de to sidstnævnte har Huawei som de første i verden introduceret et såkaldt triple-kamera. Det betyder, at der er tre linser, der arbejder, hver gang du tager et foto. Det nye kamera har medført, at P20 Pro og Mate 20 Pro har sprunget skalaen hos det uafhængige testpanel for mobilkameraer DxOMark, som har tildelt de to telefoner 109 point. Til sammenligning scorer en iPhone X “blot” 97 point.
Derudover har Huawei arbejdet intensivt med batteriteknologien i deres telefoner, og med batterier på henholdsvis 4000 mAh og 4200 mAh, kan P20 Pro og Mate 20 Pro bryste sig af at have nogle af de største batterier på markedet. Hvis man igen sammenligner med en iPhone X har den et batteri på 2716 mAh.
På den negative side er, at priserne på Huaweis topmodeller er steget siden de gode introduktionsdage, hvor man kunne få en fantastisk telefon for 3000 kr. I dag ligger P20 Pro og Mate 20 Pro prismæssigt på linje med en Samsung Galaxy S9. Det skal blive spændende at følge, hvad det vil få af betydning for Huaweis markedsandele fremover - og om Samsung og Apple har et modtræk klar over for den kinesiske producent, hvis de vækster endnu mere de kommende år. Helt sikkert er det dog, at Huawei på baggrund af en målrettet strategi og effektiv markedsføring er lykkedes med at skubbe sig ind mellem de to store, Samsung og Apple.