Hjælp medarbejderne med at få styr på kunderne
I stedet for nussede post-its og håndskrevne noter, er det en god ide at systematisere salgsafdelingens kunderelationer med et CRM-system. De findes både til stationær computer og til mindre enheder som mobil og tablet.
Selv et godt produkt eller en god service sælger ikke sig selv, og derfor det en af ledelsens vigtigste opgaver at holde salgsafdelingen til ilden. Men selv den bedste salgsafdeling vil næppe yde sit ypperste, hvis salgsmedarbejdere ikke har styr på sine kunderelationer. Et af de værktøjer, der for alvor kan hæve kvaliteten af salgsafdelingens arbejde hedder Customer Relations Management eller CRM. Med et CRM-system kan man planlægge og styre de enkelte kunderelationer med stor nøjagtighed. Det giver overblik over virksomhedens samarbejde med en kunde, og gør det nemt at planlægge, hvornår man næste gang skal kontakte kunden igen. Samtidig føler kunden sig godt behandlet, og det øger naturligvis kundeloyaliteten. Her har virksomhedslederen en mulighed for virkelig at hjælpe salgsafdelingen på vej ved at vælge det helt rigtige CRM-system. Her skal man naturligvis tage hensyn til, om sælgerne sidder på kontoret eller er på farten. For her er der forskel på, om man bruger computeren eller en tablet/mobil til at styre sit CRM-system. Har man mus og tastatur til rådighed, så er det selvfølgelig muligt at bruge flere avancerede funktioner end det er, hvis man har en lidt mindre, trykfølsom skærm til rådighed. Hvis man har sælgere, der både arbejder ude af huset og på kontoret, så kan det være en ide at benytte sig af et CRM-system, der er fleksibelt. CRM apps findes efterhånden både til Android og til iOS, så man kan altså holde styr på kunderne, uanset hvilken mobilplatform man bruger.
Business Intelligence giver nye handlemuligheder
Ud over et CRM-system, så er det en god ide også at benytte sig af Business Intelligence, når man skal lægge en strategi for virksomheden. Her kan man via intelligente data-analyser få nyt indblik i, hvordan de enkelte processer i virksomheden påvirker bundlinjen. Her vil man også kunne se, hvilken forskel på, hvordan salgsafdelingen fungerer før og efter man indfører et CRM-system.