Havudsigt: Så meget betyder det for sommerhuspriserne
En ny opgørelse fra Boligsiden viser, at den gennemsnitlige salgspris for sommerhuse er væsentlig højere, hvis ordet havudsigt har figureret i salgsannoncerne, da sommerhusene var til salg.
Landets ejendomsmægleres primære opgave er i sagens natur at få boliger solgt.
Derfor gør de selvsagt så meget som muligt for at lykkes med den opgave, og her er mæglernes beskrivelse i salgsannoncen for den ejendom, de prøver at sælge, et ganske centralt værktøj.
Det er her, at ejendommens attributter, detaljer og muligheder skal beskrives, hvor det især bliver fremhævet, hvis ejendommen besidder nogle kvaliteter af særlig høj værdi.
Og når det kommer til netop det, så er ’havudsigt’ et yndet ord at fremhæve i salgsannoncen, hvis der da er nogen form for udsigt til havet fra ejendommens matrikel.
Særligt populært er det, hvis der er tale om sommerhuse, da mange sommerhuskøbere drømmer om kort afstand og udsigt til bølgen blå fra ferieboligen.
Men hvor stor forskel gør det egentlig for sommerhuspriserne, om der står ’havudsigt’ i mæglernes beskrivelse i salgsannoncen eller ej? Netop det har Boligsiden undersøgt i en ny opgørelse.
Opgørelsen viser blandt andet, at den gennemsnitlige salgspris for de sommerhuse, som blev solgt i løbet af første halvår 2024, hvor ordet ’havudsigt’ fremgik af salgsannoncen, havde en gennemsnitlig salgspris på 30.464 kroner per kvadratmeter.
Og det er altså 36,7 procent højere end den gennemsnitlige salgspris for de solgte sommerhuse i samme periode, hvor salgsannoncerne ikke indeholdte ordet ’havudsigt’.
I opgørelsen har Boligsiden set på tilsvarende data i den seneste tiårige periode, og selv om prisforskellen varierer år for år, så er der tale om en klar tendens, nemlig at sommerhuspriserne er højere, hvis ejendomsmæglerne har brugt ordet ’havudsigt’ i deres beskrivelse i sommerhusenes salgsannoncer.
”Rigtig mange boligkøbere – og i særdeles sommerhuskøbere – har en stor drøm om at bo tæt på havet, hvor man kan nyde udsigten til vandet fra ens ejendom,” siger Birgit Daetz, boligøkonom og kommunikationsdirektør hos Boligsiden.
”Vi ved også, at ordet ’havudsigt’ er det søgeord, der hyppigst bliver brugt på Boligsiden, når vores brugere søger efter bolig, og derfor kommer det bestemt ikke som en overraskelse, at havudsigt har en særegen og eftertragtet værdi, som boligkøberne gerne vil betale ekstra for,” tilføjer hun.