Forstå Københavns nye parkeringsregler - Bliver du ramt?
Til marts indføres en ny gul betalingszone i København, som gør gratis pakeringsmuligheder til et mindre mirakel. Ændringerne er foretaget på baggrund af et større miljøfokus i storbyen og påvirker borgere såvel som besøgende i hovedstaden. Få et nemt overblik over hvad det kommer til at betyde for dig.
Det bliver ikke længere muligt at undgå daglige parkeringsafgifter, når man cirkulerer i områderne ydre Østerbro, ydre Nørrebro og store dele af Valby. Med det nye tiltag bliver det væsentligt mere udfordrende at finde områder, der ikke er omfattet af zonerne. Samtidig har Kommunen også valgt at trække den røde zone ud til Nørre Søgade og Søtorvet. Beboerlicensen er for første gang baseret på bilernes miljøklassificering, hvilket lægger op til et større regnestykke, når det skal besluttes, hvad der skal ligge under kølerhjelmen.
Selvom du kun sjældent søger ind mod Københavns trafikerede boulevarder, påvirker ændringerne også dig. Mikonomi.dk har her udviklet en overskuelig grafik, som giver dig den information du skal bruge for at få det nødvendige overblik.
Den gule zone
Trods alt, så bliver den gule zone den billigste af de nu fire eksisterende. Det bliver den både med henblik på timetakster og periodekort, som vil være tæt på en fjerdedel af prisen i den røde zone, der dækker størstedelen af indre by. Rent geografisk kræves der nu betaling for din parkering nord for Strandboulevarden og Jagtvej, til den skifter til Falkoner Allé. Zonen vil også blive indført i det meste af Valby centrum og fortsætte ned til Vigerslev Allé, når den træder i kraft 1. marts 2017.
Som noget nyt, er priserne på beboernes årlige licensordning, baseret på bilernes miljøklassificering. Er du ejer af en ældre bil i kategori D, skal du til at betale mere end 1000 kr. årligt for din beboerlicens, end en ejer af en elbil eller en bil i A-kategorien. Næste gang de årlige udgifter skal måles op mod et månedskort hos det offentlige, er der altså en ny væsentlig variabel at tage højde for.
En langsigtet plan
Den nye betalingszone kommer som en reaktion på parkeringsproblemer for beboere i områderne, hvor den gule zone skal dække. Hidtil har der her været gratis parkering, som har gjort det attraktivt for pendlere, der søger at spare parkeringsudgifterne.
Beslutningen om den nye zone kommer også som resultat af en række grønne forslag om ændring af trafikmønsteret i hovedstaden. Der spekuleres bl.a. i bilfrie områder på Nørrebro-siden ud mod Sortedams Sø eller enkelte timezoner hvor det meste af København skal stå uden trafik. Denne type tiltag skal få borgere og pendlere til at søge mod offentlige transportmidler og lette trafik-trykket på enkelte ruter rundt omkring i byen. Priser baseret på bilernes miljøklassificering er blot et skridt mod et grønnere København, og det lader til at være en del af en mere langsigtet plan fra Københavns Kommune.
Af Lasse Geel, Mikonomi