FinansBureauet

Forbrugerne i højt humør

Endnu et tegn på bedring i økonomien: Forbrugertilliden stiger kraftigt

freeimageslive - Forbrugerne i højt humør freeimageslive
Om det er det gode vejr her i juni eller noget helt andet er ligegyldigt. De danske forbrugers humør er steget væsentligt i juni viser nye tal fra Danmarks Statistik her til morgen. Forbrugertilliden kan således opgøres til 3,4 mod minus 2,6 i maj. Det er første gang i godt et år, at forbrugertilliden er positiv, hvilket er en af de bedste overraskelse meget længe vedrørende dansk økonomi.
Dansk økonomi står aktuelt i en særlig situation der betyder, at væksten p.t. ikke er stærk nok til at kaste jobs af sig. Det har igennem nogen tid bekymret forbrugerne, hvorfor muldvarpen igennem lang tid er blevet i baglommen. Dermed har vi aktuelt en økonomi med en ganske høj opsparingskvote. Der er ikke noget overraskende i, at der sker en voldsom stigning i opsparingskvoten efter en økonomisk krise, men på et tidspunkt skal denne tendens brydes. Det kunne muligvis være nu! Et større privatforbrug er noget af det, der på den korte bane kan sætte gang i økonomien. På lidt længere bane er det eksporten, der skal drive vores økonomi frem. I øjeblikket kan eksporten dog ikke trække hele læsset som følge af de svage konjunkturer i Europa. Derfor er det ekstra glædeligt, at vi nu kan se, at danskerne har lidt mere mod på fremtiden. Det viser sig også i en stigende detailsalg, flere bilkøb og ikke mindst stigende aktivitet på ejendomsmarkedet. Alt dette kan blive den positive spiral, der i sidste ende bryder med de japanske tilstande der stille og roligt var ved at indfinde sig i dansk økonomi. Men nu skal vi naturligvis lade benene blive på jorden. Det vil således være rart at se denne tendens i andre mere realøkonomiske nøgletal.
De danske familier forventer stadigvæk, at både deres egen og Danmarks økonomisk situation bliver bedre 12 måneder frem i tiden. Dermed er der yderligere rygstød til at milde vinde fortsat kan komme ind over dansk økonomi. Herudover er det værd at hæfte sig ved, at for første gang siden april 2012 forventer forbrugerne at ledigheden vil være faldet 12 måneder frem i tiden. Det er godt for danskernes lyst til at bruge penge om end, at vi tror at dette er lidt for optimistisk. Ikke mindst fordi teknikaliteter vil betyde, at ledigheden vil være stigende igennem året.
 
Af Mikkel Høegh, BRFKredit
ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce